Trippel guldmedaljör till Flyinge

Han är regerande Världsmästare och Europamästare i hoppning. Han har vunnit individuellt OS-guld och han kommer till Flyinge! Jeroen Dubbeldam, känd för sin känsla för hästar och fantastiska ridning, gör en clinic på Flyinge den femte maj.

Endast 27 år gammal tog Jeroen Dubbeldam OS-guld individuellt med hästen De Sjiem, som senare blev namnet på hans företag. Fjorton år senare var det dags för nästa internationella mästerskapsguld. Då tog han VM-guld i Caen efter att i finalen ha hoppat fyra felfria rundor på fyra olika hästar, en av dem var Rolf-Göran Bengtssons häst Casall. På samma VM tog Jeroen Dubbeldam sitt andra VM-guld i lag för Nederländerna.

Jeroens karriär är lång och fylld med prisrosetter ändå är holländaren känd för sin ödmjuka inställning till hästar. Han tar sällan in ”färdiga” hästar utan vill gärna forma dem själv från sexårsåldern. Kemi med hästen är något som han lyfter fram i intervjuer och många kommer ihåg bilderna från EM-finalen i Aachen där Jeroen lugnt och säkert backade den känslige Zentih på banan för att sedan sätta en felfri runda

-Jag har alltid långsiktiga mål med mina hästar, säger Dubbeldam om sina framgångar.

I år är Jeroens mål att vinna lag-guld i Rio och just det temat kommer clinicen den femte maj att beröra.

Biljetter kommer att säljas via Julius Biljettservice och Equitours anordnar resor från Strömsholm och Stockholm.

Fotograf: Roland Thunholm

• jeroen dubbeldam
  • os

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.