TV-bonden Pontus Hugosson till Flyinge Indoor

I samband med tävlingen Flyinge Indoor så kommer premiären av Flyinge Indoor Cross Country som presenteras av ATG att hållas. Tävlingsledare är Jan Jönsson, bronsmedaljören från OS 1972.

- Inomhusfälttävlan har funnits ett bra tag på kontinenten. I fjol gjorde vi för första gången en på svensk mark, i samband med Sweden International Horse Show, nu ska vi alltså göra en på Flyinge, säger en entusiastisk Jan.

På Friends arena var grenen en succé. Förhoppningen är att det ska vara ett publikfriande inslag även under fredagskvällen på Flyinge. Pontus Hugosson, känd från ”Bonde söker fru” som rullar på onsdagar i TV 4, hade tänkt pensionera sin bästa tävlingshäst Carmon efter utomhussäsongen men ändrade planerna när han blev inbjuden till tävlingarna.
- Det här blir ju jätte kul. Jag har aldrig ridit en inomhusfälttävlan för, säger Pontus.

Banan kommer att vara 600 meter lång vilket är längre än en banhoppningsbana men betydlig kortare än terrängprovet på en traditionell fälttävlan.
- Det gäller att vara lite förberedd. Hindren kommer som i en lång kombination och de böjda spåren blir svårigheten, berättar Jan Jönsson.

Hindren som står på banan kommer att vara delvis rivningsbara. En rivning ger fyra sekunders tillägg på tiden. Den ryttare som klarar av att rida banan på kortast tid vinner.
- Äntligen lite fälttävlan i Flyinges stora ridhus, jublar Jan.

Biljetter finns här

Fotograf: Roland Thunholm