Unik utbildningsvecka på Wången

Wången lanserar nu Nationella UngdomsVeckan, NUV, en utbildningsvecka för 15 av Sveriges aktiva islandshästungdomar. Det nya sommarlägret genomförs samtidigt som Wången arrangerar det inofficiella landslagslägret för ponnytravungdomar, KRAFFT PonnyElitVeckan.

- Det känns väldigt roligt att vi kan komplettera vår succé PonnyElitVeckan med en utbildningsvecka också för islandshästungdomar från hela landet. En liknande satsning har nog aldrig gjorts tidigare och ett av målen med att samordna lägren är att ungdomarna ska lära av varandras hästsporter, säger Camilla Hed, stallförman och islandshästlärare på Wången.

Nationella UngdomsVeckan, NUV, fokuserar på ungdomarnas kompetensutveckling inom ridning, träning och hästhållning och pågår mellan 27 juni och 3 juli. NUV arrangeras i samverkan med Svenska Islandshästförbundets ungdomssektion och Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS. Alla ungdomar mellan tolv och 17 år som är medlemmar i SIF kan ansöka om att få delta i utbildningsveckan.

- Ungdomarna erbjuds en riktig höjdarvecka med ”all inclusive” på Wångens wärdshus för endast 3000-3700 kronor beroende på om de tar med egen häst eller hyr islandshäst av Wången. Deltagaravgiften är rejält subventionerad, vilket gör mig glad, säger Jannike Bergqvist, ordförande för SIFs ungdomssektion.

Camilla Hed blir en av huvudledarna under veckan tillsammans med Wångens övriga islandshästlärare Ulrika Backan och Sara Sandqvist. Även andra sportsliga profiler bjuds in för att föreläsa och delta vid praktiska moment. Nationella UngdomsVeckan innehåller också mycket ”trivselaktiviteter” och genomförs alltså samtidigt som KRAFFT PonnyElitVeckan, ett inofficiellt landslagsläger som varje år samlar ett 30-tal av Sveriges mest framgångsrika ponnytravungdomar. PonnyElitVeckan arrangeras för fjärde gången.

- Ansökan till utbildningsveckan öppnar måndag 21 mars och man kan ansöka fram till 30 april via länkar på Wångens och SIFs hemsidor. Om trycket blir stort så får SIFs ungdomssektion i samråd med Wången göra ett urval bland ansökningarna. Vi hoppas på stor geografisk spridning bland deltagarna, säger Jannike Bergqvist.

Jannike Bergqvist, ordförande SIFs ungdomssektion, 073-729 90 40
Camilla Hed, stallförman/islandshästlärare på Wången, 0640-174 24

• islandshäst
  • utbildningsvecka
  • läger
  • PonnyElitVeckan

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.