Unikt utbyte med Australien – Wångenelever åker ”down under”

Travsportens riksanläggning Wången inleder ett utbyte med Australien. Under 2014 erbjuds
fyra gymnasieelever möjlighet att praktisera inom australiensisk travsport under fyra veckor. För detta har Wången AB beviljats medel av Universitets- och högskolerådet.

- Vi är väldigt glada över att vår ansökan godkändes. Mig veterligen har det aldrig tidigare varit möjligt för svenska travgymnasieungdomar att ta sig hela vägen till Australien inom ramen för sin gymnasiepraktik. Det kommer att ge våra elever mycket värdefull kunskap och nya kontakter, säger
Karin Ericson, utvecklingschef på Wången.

Utbytet innebär att totalt fyra gymnasieelever kan förlägga fyra veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) under 2014 till i första hand australiensiska travtränare, men även till uppfödare eller andra
hästverksamheter utifrån elevens individuella önskemål. Redan under våren 2014 kommer två elever från nuvarande årskurs tre att kunna få möjlighet att genomföra sin praktik i Australien. Hösten 2014 får två elever i nuvarande årskurs två samma möjlighet.

- Vi vet att elever som praktiserar utomlands ofta erbjuds arbete och sedan vänder tillbaka efter avslutad skolgång. Bland fjolårets avgångselever är det flera elever som arbetat utomlands sedan de tog examen och ett par stycken som fortfarande gör det, säger Karin Ericson.

Samarbetspartner är Harness Racing Victora med Brant Dunshea, Chief Operating Officer, i spetsen. I samarbete med Wången kommer Harness Racing Victoria att planera praktikens genomförande och ansvara för elevernas boende, resor och andra aktiviteter. Målsättningen med utbytet är att få insikt och kunskap i skötsel och träning av travhästar i Australien, men också möjlighet att ta del av travsporten och dess utveckling där.

- Vår ambition är så klart att det här är början på ett samarbete som sträcker sig över flera år. Utbytet är ett resultat av den studie- och utbildningsresa som vi genomförde med Wången cup-stipendiaten Johan Untersteiner i våras. Då besöktes bland annat Harness Racing Victoria och tankarna om ökad samverkan och utbyten föddes. Vi riktar ett särskilt tack till Klaus Koch som organiserade resan, säger Jan Halberg, sportchef Wången AB.

Karin Ericson, utvecklingschef Wången AB, 070-641 74 02

• travsport

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).