Världsmästaren ska skapa framgångsrika ekipage i Flyinge

EM- VM och OS-vinnaren Jeroen Dubbeldam är expert på att rida in sig på nya hästar men helst så skapar han ett långsiktigt förtroende med ett fåtal utvalda.
- Kontakten med hästen måste vara perfekt för att man ska lyckas på mästerskap, säger Jeroen Dubbeldam.
Att skapa framgångsrika ekipage bli temat när han håller clinic i Flyinge den 5:e maj.

-Du kan träna på tekniken, se perfekta distanser och vara hur talangfull som helst men saknar du horsemanship så kommer det inte gå hela vägen, säger Jeroen Dubbeldam som vunnit EM, VM och OS i hoppning.

Vad horsemanship är och hur man lär känna en häst har han svårt för att beskriva men han vet att ”det” måste finnas där för att det ska bli riktigt bra. Relationen mellan häst och ryttare är något som måste växa fram menar han på.

- Som ryttare måste jag verkligen förstå min häst och vi måste känna oss bekväma med varandra. För att lära känna varandra måste man leka lite med hästens karaktär. Jag måste vara chefen men hästen måste gilla mig. Det är lite som att uppfostra småbarn, balansen mellan respekt och kärlek måste fungera.

Jeroen har vunnit VM-finalen där de fyra finalryttarna rider varandras hästar. Innan han hoppar upp på en ny häst analyserar han den från marken.

- Det är viktigt att ta reda på så mycket information som möjligt innan man hoppa upp på en ny häst, är den ung och grön, är det en Grand Prix häst? Hur är deras karaktär? Med vissa hästar måste man vara väldigt tydlig att ”hej, nu är det jag som är chef” i andra fall måste man vara betydlig känsligare och mjukare, förklarar Jeroen.

Under clinicen kommer han att rida två olika hästar och båda två kommer han att få se med sina egna ryttare innan han själv hoppar upp.

I dagsläget är fem ryttare klara; Lisa Kenwood Appelfeldt, Nicole Holmén, Henrik Ankarcrona, Ann-Sofie Oscarsson och Fredrik Jönsson.

Fotograf: Roland Thunholm

För ytterligare information: