Wången rekryterar utbildningschef

Eva-Lena Blom blir ny utbildningschef på travsportens riksanläggning Wången. Hon kommer närmast från en liknande tjänst på naturbruksgymnasiet Torsta utanför Östersund. Dessförinnan arbetade hon som rektor på Wången under fyra år.

- Vi är mycket glada att få hälsa Eva-Lena välkommen tillbaka till sin tidigare arbetsplats och dessutom i en ny roll. Vi känner Eva-Lena väl sedan tidigare och är helt övertygade om att hon är rätt person att tillsammans med vår övriga personal i första hand ta vår utbildning och forskning in i framtiden, säger Wångens vd Johan Sundberg och fortsätter:

- Genom denna förändring organiserar vi oss i likhet med våra systeranläggningar Flyinge och Strömsholm, något som kommer att underlätta samverkan oss emellan.

Eva-Lena Blom tillträder sin nya tjänst redan 1 maj. Hon får huvudansvaret för samtliga utbildningsgrenar på Wången; gymnasium, högskola, yrkeshögskola och folkhögskola där det viktigaste uppdraget är utvecklings- och kvalitetsarbetet av Wångens utbildningar.

- Wången är en av landets främsta utbildningsanläggningar och det ska bli spännande att arbeta med Wångens alla utbildningsformer från gymnasium, folkhögskola, yrkeshögskola till universitetsutbildningar och forskning. Men mest av allt så känns som att komma hem igen, trots att jag blivit fantastiskt mottagen på det nya Torsta, säger Eva-Lena Blom, tillträdande utbildningschef på Wången AB.

Eva-Lena Blom är 35 år och bor i Mårdsund där hon har ett lantbruksföretag tillsammans med sin man. Hon har en bakgrund som lärare, men har därefter arbetat som rektor på Åre gymnasieskola och Jämtlands Gymnasieförbund. Under de senaste två åren har hon varit med om att bygga upp Torsta AB som arbetar med utbildning och utveckling inom de gröna näringarna i Norrlands inland och i synnerhet Jämtland.

Tjänsten som utbildningschef ersätter befattningen utvecklingschef, en tjänst som Karin Ericson innehar fram till dess att hon lämnar Wången under hösten 2014.

För mer information, kontakta:
Johan Sundberg, vd Wången AB, 070-641 74 01
Eva-Lena Blom, tillträdande utbildningschef Wången AB, 070-254 90 28

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).