Wångens travkadrilj på export - gästar världens största ridsporttävling

Travsportens riksanläggning Wången kommer att delta under världens största ridsportevenemang, CHIO Aachen, med sin unika travkadrilj. Det är första gången någonsin som svensk travsport tar plats på evenemanget. Wången deltar i invigningsceremonin och i ett flertal shower under evenemanget som pågår 8-17 juli.

– Jag har tvingats nypa mig i armen många gånger för att förstå att detta är sant. Jag är otroligt glad och stolt över att vi får förtroendet. Det betyder mycket för Wången och jag vill hävda att det också betyder mycket för travsporten att synas i de här sammanhangen, säger Jan Halberg, sportchef på Wången.

Travkadriljen är ett uppvisningsnummer till musik där tio travekipage kör ett regisserat program i manegen. Rörelser och formationer görs exakt samtidigt antingen bredvid eller mitt emot varandra. Wångens travkadrilj saknar motstycke i hästvärlden och den har genomförts med olika uppsättningar under ett tiotal år. Senaste uppträdandet skedde under Sweden International Horse Show på Friends Arena 2014.

Samtliga ekipage kommer att köras av gymnasieelever från Wången. Det rör sig om elever som nyligen avslutat årskurs två. Tillsammans med tio av skolans travhästar kommer de att drillas under våren för att förbereda sig inför uppdraget.

– Det här är det absolut största sammanhanget som vår travkadrilj figurerat i. Den totala ytan på själva arenan där vi ska uppträda är stor som tre fotbollsplaner. Kadriljen kommer att genomföras på en mindre yta och numret kräver stor koncentration av både häst och kusk, säger Annie von Krusenstierna, lärare och konstnärlig ledare för kadriljen.

CHIO Aachen är världens största ridsportevenemang med internationella tävlingar på högsta nivå i hoppning, dressyr, fälttävlan, fyrspann och voltige. Arenan har plats för 40 000 sittande i publiken och invigningsceremonin livesänds på nationell tysk TV. Wångens medverkan är en del i ett stort program där Sverige finns med som partnerland till arrangemanget för att marknadsföra svensk hästsport och EM i Göteborg 2017 i hoppning, dressyr, fyrspann och dressyr med ryttare med funktionsnedsättning.

Jan Halberg, sportchef Wången AB, 070-641 74 03

• travkadrilj
  • chio aachen
  • travsport

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.