​Riksbyggen bygger hyresrätter i Gustavsberg

​Riksbyggen bygger hyresrätter i Gustavsberg

I de historiska porslinskvarteren i Gustavsberg kommer kooperativa Riksbyggen utveckla c:a 100 hyresrättsbostäder på uppdrag av Värmdö kommun. Fackförbunden Byggnads och Kommunal, som är delägare i Riksbyggen, är med och bildar gemensamt fastighetsbolag.

Värmdö kommun har förvärvat fem kvarter i det gamla porslinfabriksområdet i Gustavsberg som ska användas till att bygga hyresrätter. Och med områdets starka historiska koppling till kooperationen är det inte överraskande att kooperativa Riksbyggen nu fått fastighetsanvisning och uppdraget att bygga i två av kvarteren.

– Riksbyggen har en lång historia som samhällsutvecklare och när det nu råder stor brist på hyresrätter i Sveriges tillväxtregioner vill vi utnyttja vår kompetens inom nyproduktion även för hyresrätter. Därför satsar nu Riksbyggen på hyresprojektutveckling, med stöd från fackförbunden Kommunal och Byggnads, säger Carl-Johan Hansson, chef för Riksbyggens affärsområde Fastigheter.

I de två kvarter som Riksbyggen utvecklar och sedan kommer sköta förvaltningen av blir det bostäder av varierad storlek och utformning. Såväl mindre lägenheter, 1- och 2-rumslägenheter, som större 2:or och 3:or. Det blir även lokaler i bottenplanet för kommersiella aktörer, för att utveckla stadskänslan i kvarteren.

Fastighetsägare blir ett fastighetsbolag bildat av Byggnads, Kommunal och Riksbyggen. Riksbyggen står för projektutveckling, entreprenad och förvaltning.

Byggstart planeras till slutet av 2015 och inflyttning beräknas kunna ske i slutet av 2016.

För mer information, kontakta:
Carl-Johan Hansson, chef Riksbyggen Fastigheter, tel. 08-698 41 08

Riksbyggen utvecklar, förvaltar och förbättrar rummen som du bor och arbetar i.