Pressmeddelande -

63 procent av svenskarna kan inte tänka sig ha sex med en person som får hivbehandling trots att behandlad hiv inte smittar vid sex

Såväl UNAIDS som WHO har fastslagit att personer som får hivbehandling inte kan överföra hiv vid sexuellt umgänge. Men kunskapen hos allmänheten kring sambandet mellan hivbehandling och risk för hivöverföring är mycket bristfällig.

Detta framkommer tydligt i en ny SIFO-undersökning kring svenskars attityder till hiv som publiceras i Riksförbundet Noaks Arks senaste hivrapport ”Nya utmaningar kräver handling”. Hela 63 procent av dem som deltog i undersökningen skulle inte kunna tänka sig ha sex med en person som står på hivbehandling.

En människa med hiv under behandling är den säkraste sexpartner du kan hitta, säger Jukka Aminoff, verksamhetschef på Riksförbundet Noaks Ark.

I Sverige lever 7 500 personer med diagnostiserad hiv. En till två personer om dagen får beskedet att de har hiv, det vill säga ca 450 personer
per år.

Hivepidemin pågår för fullt och utgör ett allvarligt hot i många delar av världen. Enligt UNAIDS levde 36,9 miljoner personer med hiv i slutet av 2017.
7 av 10 lever i Afrika söder om Sahara. Samma år fick 1,8 miljoner hiv och 940 000 personer dog av hivrelaterade sjukdomar.

Spridningen i Afrika har bromsats tack vare ökad tillgång till hivtest och behandling. Det enda område i världen där hiv alltjämt ökar är Europa och mellersta Asien, där 1 av 3 som diagnostiserats inte får någon behandling alls. Det sociala stigmat är en stark bidragande orsak till otillgänglig testning och behandling.

Under samtalen till Noaks Ark Direkt får vi dagligen bekräftelse på att okunskapen kring hiv fortfarande är stor bland allmänheten och förorsakar mycket psykiskt lidande. Skammen kring hivsjukdomen är alltjämt tung, vilket gör att många drar sig för att ta ett hivtest, trots att vi idag har mycket bra behandling att erbjuda, säger Jukka Aminoff.

• noaks ark
  • hivrapport
  • hiv
  • aids
  • riksförbundet noaks ark

Noaks Ark arbetar för en begränsning av hiv och dess följder för enskilda och samhället. Vi bidrar till förebyggandet av hiv och andra blodburna och sexuellt överförbara infektioner. Vi verkar för ökat välbefinnande hos personer som lever med hiv. Genom opinionsbildning vill vi öka medvetenheten om hiv och lindra utsattheten i samhället för personer som lever med hiv.
Besök vår hemsida - www.noaksark.org

Bodil Sjöström