Pressmeddelande -

Ny rapport om hiv presenteras idag av Riksförbundet Noaks Ark : Nya utmaningar kräver handling

Hiv är fortfarande ett pågående och allvarligt hot i många delar av världen. I Sverige får en till två personer per dag diagnosen hiv, det vill säga runt 450 -500 personer per år. Men mörkersiffran, de som inte vet om att de har hiv, är ungefär 10 procent, enligt Folkhälsomyndigheten. Sverige är ett föregångsland vad det gäller att behandla känd hiv, men är däremot ett av de sämsta länderna i Europa på att hitta personer med hiv i ett tidigt skede. Nu står vi dessutom inför en ny utmaning vad det gäller en åldrande generation med hiv och de följdsjukdomar som kan följa sjukdomen.

Idag är 40 procent av personer som lever med hiv 50 år eller äldre. I takt med högre ålder följer också risken för följdsjukdomar. År 2030 kommer 84 procent av de som lever med hiv ha minst en åldersrelaterad följdsjukdom. Personer som lever med hiv drabbas i större utsträckning av hjärt-kärlsjukdom, cancer, diabetes och osteoporos. Följdsjukdomar kan orsakas av hivläkemedel, immunaktivering på grund av sjukdomen och/eller livsstilsval.

En annan utmaning för Sverige är sena testare, det vill säga de som inte testas och diagnostiseras förrän immunförsvaret blivit påverkat och personen har blivit sjuk:

- Sena testare är inte unikt för oss, men det är ett stort problem i Sverige. Problemet är att mortaliteten ligger högt i den här gruppen, över 10 procents dödlighet. De utgör också en källa till fortsatt smittspridning till skillnad från välbehandlade personer med hiv. Vi har följt problemet under många år och trots att vi har försökt att uppmärksamma det har det inte skett någon tydlig förbättring. Om vi sänker garden och skär ner resurser kommer hiv att slå tillbaka – det är en slug fiende, säger Anders Sönnerborg, professor Karolinska Institutet, överläkare Karolinska Universitetssjukhuset.

Idag finns fortfarande stor okunnighet och rädsla bland befolkningen visar en SIFO - undersökning kring svenskars attityder till vardagssituationer med hiv. Hela 60 procent av de som deltog i undersökningen tror inte att smittfri hiv existerar. Var tredje person uppger att de inte skulle hjälpa en person med hiv med första hjälpen. Över 70 procent skulle inte tungkyssa en person med hiv.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hivrapporten, kan laddas ner via www.noaksark.org, Rapporten presenteras vid ett lunchseminarium kl. 11:30 -13:30 måndag den 25 september av Riksförbundet Noaks Ark, Eriksbergsgatan 46 i S tockholm. Rapporten togs fram med stöd av Gilead Sciences. För mer information, kontakta Bodil Sjöström bodil.sjostrom@noaksark.org eller 072-0085714.

• aids
  • hiv
  • noaks ark
  • riksförbundet noaks ark
  • hivrapport

Noaks Ark arbetar för en begränsning av hiv och dess följder för enskilda och samhället. Vi bidrar till förebyggandet av hiv och andra blodburna och sexuellt överförbara infektioner. Vi verkar för ökat välbefinnande hos personer som lever med hiv. Genom opinionsbildning vill vi öka medvetenheten om hiv och lindra utsattheten i samhället för personer som lever med hiv.
Besök vår hemsida - www.noaksark.org

Bodil Sjöström