​Riksförbundet Svensk Trädgård lanserar Äpplets Dag – med fokus på svenska äpplen och äppelträd

På dagen ett år i förväg lanserade Riksförbundet Svensk Trädgård den nya landsomfattande temadagen, Äpplets Dag. Den 25 september 2016 firas den första samordnade Äpplets Dag i Sverige. Från Mat & Trädgårdsscenen på bokmässan i Göteborg uppmanade Svensk Trädgårds förbundsdirektör Inger Ekrem och trädgårdsprofilen Gunnel Carlson gemensamt till firandet av Äpplets Dag.

-Vi vill öka intresset för svenska äpplen och lyfta kunskapen kring hur man sköter sina fruktträd på bästa sätt, säger Inger Ekrem. Alla som arrangerar äppelaktiviteter kan välja att göra det just det här datumet, den 25 september, eller veckorna före och efter. Äpplets Dag omfattar alla slags äppelaktiviteter, från stora äppelmarknader, trädgårdsföreningars lokala äppelarrangemang till enskilda trädgårdsägare som vill ge bort den frukt som man inte kan ta hand om. Många olika former av äppelfiranden pågår redan runt om i landet. Med en gemensam temadag för äpplet kan vi fira tillsammans över hela landet och ge det svenska äpplet den uppmärksamhet det förtjänar. - Det är bra att det svenska äpplet får en egen dag, säger Gunnel Carlson.

www.appletsdag.se går det att läsa mer om syftet med temadagen och på facebooksidan, www.facebook.se/appletsdag, kan alla intressenter i hela landet vara med och lägga upp sin information inför kommande aktiviteter. Exempel på program som Riksförbundet Svensk Trädgårds närmare 160 lokala trädgårdsföreningar arrangerar redan i år är: Äppelsafari med Skånska Trädgårdsföreningen, Dalslands Trädgårdsförenings eget musteri, Sollentuna Trädgårdsgilles äppelbestämning i köpcentrum, Åkersberga Trädgårdssällskaps äppelutställning med avsmakning och Gotlands Trädgårdssällskaps tävling ”Gotlands godaste äppelrecept på burk”. Se respektive förenings program på www.tradgardskartan.se för mer information om de olika aktiviteterna.

Engelsk förebild

I England firas Apple Day sedan 1990 med hundratals lokala evenemang den 21 oktober varje år. Initiativet kom också från en ideell organisation, som heter Common Ground. En sådan samordnad dag som Apple Day saknas i Sverige och det var något som Riksförbundet Svensk Trädgård ville ta initiativ till, berättar Stella Westerlund, idégivaren till Äpplets Dag.

Följ Äpplets Dag
Dela dina bilder på sociala medier och märk dem #äppletsdag. Lägg upp dina äppelaktiviteter på www.facebook.se/appletsdag och läs mer om initiativet på www.appletsdag.se.

För mer information ta gärna kontakt med:

Anna-Karin Fallheden, kommunikatör, Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-66 23 45,anna-karin.fallheden@tradgard.org.

Inger Ekrem, förbundsdirektör, Riksförbundet Svensk Trädgård, tel 0705-33 33 57, inger.ekrem@tradgard.org

• äpplets dag
  • bokmässan
  • hemträdgården

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 33 000 medlemmar och närmare 160 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön. Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet. Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare.