Riksförbundet Svensk Trädgård lanserar Odla unga odlare – ett lärande för livet

Under våren 2020 drar Riksförbundet Svensk Trädgård igång en landsomfattande kampanj Odla unga odlare, för att inspirera till odling i skola och förskola. Satsningen görs i samarbete med Granngården, Hasselfors Garden och Nelson Garden. Den nya skolkampanjen presenteras i samband med Outside Living i Malmö 5-8 mars.

Odling och ekologiskt tänkande har funnits genom alla tider. Att däremot känna till historien bakom olika råvaror, förstå konsekvensen av de val vi gör i grönsaksdisken och även att faktiskt kunna odla egna grönsaker är nu mer aktuellt än det har varit på länge. Vikten av denna kunskap lyfts fram av pedagoger, forskare och sakkunniga från många olika instanser i samhället.

Riksförbundet Svensk Trädgård har 120 år av odlingskunskap i ryggen. Med en stor kunskapsbank, över 32 000 medlemmar och ca 150 lokala trädgårdsföreningar är Riksförbundet landets största trädgårdsorganisation. Uppdraget är att sprida kunskap om ekologisk odling och ett av målen är att bidra till att skapa en plattform för överföring av värdefull odlingskunskap mellan generationerna.

I samarbete med näringslivet erbjuder Riksförbundet Svensk Trädgård nu ett medlemskap speciellt för skolor och förskolor. När en skola eller förskola ansluter sig till förbundet få man del i odlingskunskap, inspiration och rådgivning. Tack vare detta samarbete finns även möjligheten att ta del av ett välkomstpaket fyllt med odlingsmaterial.

Satsningen Odla unga odlare presenteras för första gången på scen under Outside Living i Malmö av Andreas Andersson, styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård, NO-lärare och känd från bloggen @odlaiskola. För några år sedan testade han att använda sig av odling under sina lektioner, och nu är det en permanent del av undervisningen på skolan. På mässan berättar han mer om hur det fungerar.

Så här säger Andreas inför lanseringen:

Som lärare är det lätt att fokusera på kursplaner, bedömningar och värdeord i läroplaner. Vi glömmer ibland att vi också förmedlar livskunskaper. Mjuka värden som är svåra att mäta, men som man bär med sig hela livet. Den som kan odla kan skapa sin egen föda. Ett barn som får lära sig att odla, lär sig även att iaktta och vårda sin omgivning. Vilka bättre färdigheter kan vi förmedla till kommande generationer?

För mer information: www.tradgard.org/barntradgard #odlaungaodlare
Besök oss i monter D41 under Outside Living 5-8 mars i Malmö.

Andreas Andersson på scen:
Lör 7 mars 14:30
Sön 8 mars 14:00

Kontaktinformation:
Anna-Karin Fallheden, kommunikatör Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-66 23 45,
anna-karin.fallheden@tradgard.org.
Andreas Andersson, styrelseledamot Riksförbundet Svensk Trädgård, 0706-00 10 16, andreas.andersson@tradgard.org.

• Utbildning

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 32 000 medlemmar och ca 155 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön.Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet. Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning, försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare. Riksförbundet Svensk Trädgård är den största medlemsorganisationen inom FOR, Fritidsodlingens Riksorganisation.