Utmärkelsen Trädgårdens Eldsjäl delas ut av Svensk Trädgård

I samband med öppningsdagen för trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar delas utmärkelsen Trädgårdens Eldsjäl traditionsenligt ut av Riksförbundet Svensk Trädgård. Utmärkelsen är den elfte i ordningen att delas ut.

Denna utmärkelse delas ut årligen och skall gå till en medlem en ”doldis”, som entusiasmerar och osjälviskt arbetar för sin förening. I år är det Ann-Sofi Freyhult i Västerås Trädgårdssällskap som uppmärksammas för sitt genuina arbete. Trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson intervjuade henne på scen under torsdagen och delade tillsammans med förbundsdirektör Inger Ekrem ut ett diplom som bevis på den ärofyllda utmärkelsen.

Ann-Sofi har varit medlem sedan slutet på 80-talet och haft styrelseposter, först i Västerås Norra och sedan efter sammanslagningen i Västerås Trädgårdssällskap. Ann-Sofi har under perioden lagt ner ett enormt stort arbete och engagemang i föreningen. Alltid med en härlig entusiasm och ett gott humör.

Under åren har hon varit en stabil och trygg kassör men framförallt en entusiastisk ambassadör för fruktodling  och numera organisatör för de äppeldagar som föreningen arrangerat i Västerås sedan mitten på 80-talet. Äppeldagarna är ett stort arrangemang där ett drygt 50-tal personer bidrar med äpplen från sina trädgårdar. Ann-Sofi har medverkat många år och har sedan några år tillbaka huvudansvaret.

Tillsammans med andra volontärer, har Ann-Sofi samlat in äpplen från trädgårdarna. De olika sorterna har dokumenterats (över 200 finns idag på listan), lagts upp i korgar och skyltats så att besökare kunnat ta del av informationen. Ann-Sofi har organiserat bemanning för att svara på frågor från besökarna och sortbestämning som genomförts på plats. Arrangemanget är öppet för både medlemmar och allmänhet och utställningen drar många intresserade.

Andra uppdrag som Ann-Sofi har i föreningen är att vara styrelsens ansvariga i sponsor-, respektive marknadsgruppen. Hon är en viktig person i kontakten med sponsorer och hennes arbete har inneburit en möjlighet att organisera lotterier med fina vinster, vilket har gett ett bra ekonomiskt bidrag till föreningen. När skördemarknader och växtmarknader arrangerats är Ann-Sofi den som ordnat med bemanning till föreningsbordet, beställt, förvarat och i de flesta fall transporterat material till arrangemanget.

Detta omfattande och genuina engagemang i föreningen har Ann-Sofi gjort parallellt med heltidsarbete tills för något år sedan. Intresset för träd och äpplen gjorde att Ann-Sofi, direkt efter pensionen, gick kursen för Grönt kort (frukträdsbeskärare certifierade av Riksförbundet Svensk Trädgård) och hon kan nu även bidra i föreningens verksamhet med beskärningskurser.

Ann-Sofi är en engagerad kraft att räkna med i Västerås Trädgårdssällskap, en eldsjäl väl värd utmärkelsen Trädgårdens Eldsjäl!

Västerås Trädgårdssällskap har 426 medlemmar och utgör en av Riksförbundet Svensk Trädgårds ca 150 lokala trädgårdsföreningar runt om i landet.

Utmärkelsen Svensk Trädgårds Eldsjäl delades ut under trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan, torsdag 21 mars kl.11, scen Pelargon.

Vill du veta mer kontakta:

Ann-Christine Svensson, Ordförande Västerås Trädgårdssällskap. Tel. 070 746 88 86. E-post info@vasterastradgard.se. www.vasterastradgard.se

Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård. Tel. 0705-33 33 57 E-post inger.ekrem@tradgard.org. www.tradgard.org

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 32 000 medlemmar och ca 150 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön.Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet. Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare.