Rikshem investerar 1,3 miljarder i Norrköping

Rikshem förvärvar det s k Malmstaden Borgs-beståndet i Norrköping som består av 2 249 lägenheter. Fastigheterna, som omfattar ca 165.000 kvm, är belägna i City, Haga, Ektorp, Skarphagen, Vilbergen samt Hageby.

- Norrköpings kommun är en av våra 65 utvalda tillväxtkommuner i landet där vi vill göra fastighetsinvesteringar, säger Jan-Erik Höjvall, vd Rikshem.

Genom förvärvet blir Rikshem näst största och en ledande aktör på hyresrättsmarknaden i Norrköping efter allmännyttan Hyresbostäder.

- Vår ambition är att vidareutveckla såväl fastigheterna som relationen till våra nya hyresgäster, säger Stefan Timan, chef bostadsfastigheter på Rikshem.

- Vi är glada att kunna sälja till en stor och långsiktig ägare som vill ta vid och fortsätta utveckla fastighetsbeståndet i Norrköping, säger Rasmus Rasmussen, vd i Malmstaden Borgs-bolagen. Vi är även glada för att befintlig personal får möjligheten att följa med fastigheterna och får anställning i Rikshem. Vi kommer nu att satsa på våra övriga fastigheter i framförallt Kalmar, Karlskrona och Malmö.

Kontakt:
Jan-Erik Höjvall, vd, tel 0705-53 80 04, e-post jan-erik.hojvall@rikshem.se
Rasmus Rasmussen, vd Malmstaden Borgs, tel 0709-99 26 31, e-post rasmus@pba.se
Stefan Timan, chef bostadsfastigheter, tel 0703-12 43 10, e-post stefan.timan@rikshem.se
Annika Bayard, kommunikationsansvarig, tel 010-70 99 341, e-post annika.bayard@rikshem.se

• Äldreomsorg

• köper fastighet
  • rikshem
  • fastigheter

• Stockholm

Rikshem är ett av Sveriges största privata bostadsbolag. Rikshem erbjuder bostäder i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Västerås, Solna, Halmstad, Lidingö och Danderyd till ett värde av 9,2 miljarder kronor. Rikshem har 10 000 bostäder om sammanlagt  715 000 kvm. Rikshem ska under de närmaste fem åren växa och äga och förvalta fastigheter till ett värde av 25 miljarder kronor. Rikshem ägs av Fjärde AP-fonden och AMF. Läs mer på www.rikshem.se.