Rikshem storsatsar i Luleå – tecknar avsiktsförklaring om köp av 1 600 bostäder, sju samhällsfastigheter samt nybyggnation av cirka 600 lägenheter

Rikshem har idag tecknat en avsiktsförklaring om att köpa en del av det kommunala bostadsbolagets Lulebos fastighetsbestånd. Det är cirka 1 600 bostäder och sju samhällsfastigheter runt om i Luleå som ska förvärvas. I köpet ingår att Rikshem ska bygga minst 560 nya bostäder.

- Luleå är en intressant tillväxtkommun och det är med glädje vi ser fram emot att göra vårt första köp i den här delen av Sverige. Som norrbottning från Risudden glädjer jag mig extra åt att nu få bygga minst 560 bostäder samt samhällsfastigheter i Luleå. Jag har länge önskat etablera oss i de norra delarna av Sverige och med denna avsiktsförklaring visar vi att Rikshem vill vara en ”nationell allmännytta” för hela Sverige, säger Jan-Erik Höjvall, vd Rikshem.

Genom det tänkta förvärvet i Luleå, det första aktiva köpet norr om Uppsala, blir Rikshem nu ett rikstäckande bostadsbolag med bostäder från Malmö i syd till Luleå i norr. Majoriteten av fastigheterna i Luleå är belägna i Kallkällan, Mjölkudden och Porsön. Försäljningen beräknas bli klar under sommaren och Rikshem beräknas att tillträda fastigheterna i oktober. Rikshem kommer att arbeta med egen förvaltning, bostadssociala insatser och samarbete med kommunen precis som på de övriga 15-talet orter företaget verkar i.

- För att Luleå ska fortsätta växa och behålla sin starka tillväxt behövs fler bostäder och fler aktörer som bygger och utvecklar Luleå. Därför är jag mycket glad att Rikshem väljer att etablera sig i Luleå. Det är en stabil aktör som ägs av Fjärde AP-fonden och AMF och de har ambitionen att vara en nationell allmännytta genom att kombinera affärsmässighet med samhällsansvar. Det känns tryggt, säger Niklas Nordström, kommunalråd i Luleå kommun.

I avsiktsförklaringen ingår också markanvisning för minst 560 nya bostäder. Dessa kommer att byggas under de kommande sju åren.

• Äldreomsorg

• nyproduktion
  • hyresrätter
  • förvärv
  • fastigheter

• Luleå

Rikshems mission är att vara ”den nationella allmännyttan”. Vi äger bostäder och samhällsfastigheter i landets snabbast växande kommuner och erbjuder ett tryggt, trivsamt och flexibelt boende i attraktiva lägen. Vi ska vara en långsiktig samarbetspartner till kommuner, landsting och statliga myndigheter. Rikshem ägs av Fjärde AP-fonden och AMF.

www.rikshem.se