101 ledare belönas med idrottens högsta utmärkelse – möt ”Bengan” Johansson och Greta, 97

Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld är idrottens högsta utmärkelse. Lördagen den 12 maj tog 101 idrottsledare emot förtjänsttecknen vid RF-stämman i Örebro. Bengt ”Bengan” Johansson, Halmstad, är en av mottagarna. Han har bland annat varit verksam som handbollens förbundskapten under 17 år med både VM-guld och OS-silver på prishyllan. När började du som idrottsledare? - Första gången var 1966. Jag var tränare för Hele och Silvinge i handboll, samtidigt som jag gick på GIH i Stockholm. Vilket är ditt bästa ledarminne? - Jag har vunnit många guld och SM-tecken, men en fantastisk upplevelse var med Drott. Vi spelade Europacupen på Färöarna och plötsligt sa folk ”att grindvalarna kommit”. Vi sprang längs stranden två, kanske tre kilometer. När vi kom fram låg hundratals valar på stranden. En sådan val kan väga 2,5 ton. Hur värderar du RF:s förtjänsttecken i din prissamling? - Jag har jobbat ganska ideellt och idrotten har gett mig upplevelser, inte massor av pengar. Alla som får detta förtjänsttecken är väl värda det. Jag ser det som en ny upplevelse helt enkelt. Äldst bland mottagarna är Greta Petersson, Grytgöl, Östergötland, född 1910. Greta är verksam inom Grytgöls idrottsklubb sedan 1951. Klubben har flera olika sektioner, bland annat fotboll, bandy, skidsport och varpa. När började du som idrottsledare? - Jag började som revisor i Grytgöls idrottsklubb 1951. Det var svårt att få tag i folk som kunde ställa upp. Sedan blev jag kassör 1968 och det är jag fortfarande. Hur är det att hålla på år efter år? - Det är ett roligt arbete, men det tar lång tid för jag har ingen dator. Avslutningsvis, hur känns det? - Det känns roligt. Det måste jag säga. ___________________________________________________________________ För mer information kontakta Kristina Wiberg, RF, 070-2596168. Fakta om förtjänsttecknet: Förtjänsttecknet instiftades 1910. Det fanns från början i både guld och silver. Sedan 1911 har det bara funnits i guld. Kung Gustaf VI Adolf och prins Gustaf Adolf var de första som erhöll utmärkelsen. Även Prins Bertil, Riksidrottsförbundets ordförande under 44 år, har erhållit utmärkelsen. För att få förtjänsttecknet krävs att man varit föreningsledare i minst 30 år, distriktsförbundsledare i minst 25 år, ledare i RF eller något specialförbund i minst 20 år eller representerat svensk idrott internationellt i minst 15 år. Dessutom ska man ha fått sitt eget förbunds högsta utmärkelse. Sedan starten har 3 999 idrottsledare tagit emot idrottens högsta utmärkelse. Vid utdelningen den 12 maj tar 86 män och 15 kvinnor emot förtjänsttecknet. En lista över årets förtjänstteckenmottagare finns på www.rf.se, under ”Riksidrottsmötet 2007”. Fakta RF-stämman: RF-stämman är Riksidrottsförbundets högsta beslutande organ, idrottens "riksdag". Den hålls i vartannat år och består av sammanlagt 207 ombud för specialidrottsförbunden (beroende på storlek) och distriktsförbunden (ett ombud var). Årets RF-stämma äger rum i Örebro på Conventum 11-13 maj, på det så kallade Riksidrottsmötet. RF-stämman beslutar om en för idrotten gemensam verksamhetsinriktning, viktiga gemensamma policyfrågor etc. Stämman väljer också riksidrottsstyrelse och en del andra gemensamma organ. Läs mer på www.rf.se.