Arbete med inkluderande idrott får stor uppmärksamhet internationellt

Riksidrottsförbundets arbete med inkludering skapar stort intresse i Europa. Lillemor Lindell och Sofia B Karlsson, Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, har hittills besökt Finland, Belgien och Tyskland för att berätta om det stöd som ges för att skapa inkluderande idrottsförbund och idrottsföreningar.

Senast hade de också med sig kollegor från Skåne, Blekinge, Stockholm och Västra Götaland distriktsidrottsförbund och Basketförbundet samt Simförbundet. Närmast väntar även besök till Grekland och även det Katalanska förbundet i Spanien.

Utbytet mellan europeiska länder är ett samarbetsprojekt, ASPIRE, Activity, Sport and Play for the Inclusion of Refugees in Europé, som finansieras av EU. 13 olika organisationer deltar från totalt 11 olika länder. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna finns med i styrgruppen för projektet och har även varit drivande att ta fram en kunskapsmodul för att underlätta för organisationer att ta del av varandras arbete.

– Vårt arbete lägger mycket fokus på att prata om vikten av att titta på de egna normerna och att ansvaret för förändring ligger hos de med makt och de som i dag har fördelar genom att de tillhör just normen, säger Sofia B Karlsson, Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Riksidrottsförbundets bidrag i utbytet är kunskaper och erfarenheter av att arbeta med och skapa inkluderande idrottsförbund och föreningar. Utifrån det området arrangeras föreläsningar, workshops och praktiska övningar.

– De är just att vi erbjuder våra medlemsförbund och föreningar stöd i form av kompetensutveckling och utbildningar som väcker stort intresse i de andra länderna. Likaså hur vi arbetar i idrottssvaga områden (ofta också socioekonomisk svagare) för att genom nya former få fler i rörelse, inspirera och involvera till ledarskap inom idrotten, säger Lillemor Lindell, Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundets utbildning, 5 steg mot en jämställd och inkluderande idrott, har även valts ut som ett av de mest inspirerande initiativen av EU-kommissionen vad gäller EU:s projekt ALL IN Towards gender balance in sport.

Här kan du se vad som finns med i den gemensamma plattformen för kunskapsutbyte

Här kan du läsa mer om ASPIRE projektet

Verktyg som Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna använder i arbetet för en inkluderande idrott och delar med sig av internationellt kan du hitta på www.inkluderandeidrott.se

Sofia B Karlsson
Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Lillemor Lindell
Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.