Björn Eriksson väljer att avböja kandidatur till posten som ordförande i SOK

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, berättar i ett brev till valberedningens ordförande att han avböjer att kandidera till posten som ordförande i SOK.

Nedan följer brevet i sin helhet:

Till ordföranden i valberedningen

SOK:s ordförande Stefan Lindeberg meddelade för några veckor sedan mycket oväntat och med kort tid fram till årsmötet sitt beslut att avgå vid årsmötet 19 april 2016. Jag tillfrågades då om jag accepterade att bli nominerad som kandidat till denna post via fyllnadsval tills nästa ordinarie ordförandeval våren 2017. Ett av skälen till förfrågan från några olympiska specialidrottsförbund var en önskan att en samlad idrottsrörelse ska stå redo att agera om/när politikerna bestämmer sig för att sikta mot ett OS i Stockholm 2026. På denna förfrågan har jag svarat ja.

De sonderingar som gjorts därefter visar att åtskilliga – men långt ifrån alla – Olympiska Specialidrottsförbund anser att tiden för en personunion på ordförandestolen mellan RF och SOK inte är mogen. Dessutom anser åtskilliga specialidrottsförbund att de inte getts önskad tid att tänka över vad som är bäst för idrottsrörelsen i och med Stefan Lindebergs plötsliga besked om avgång. Det är något som jag som ordförande för RF har respekt för. Vidare noterar jag att det numera finns en kandidat Hans Vestberg, VD för Ericsson och ordförande i Handbollsförbundet. Hans har enligt min mening kapacitet för att göra en stark insats som ordförande för SOK. Härtill kommer att han enligt egen utsago är redo att avsätta den tid som krävs från sitt ansvarsfulla ordinarie arbete.

Av dessa skäl avböjer jag att via ett fyllnadsval kandidera till posten som ordförande för SOK

Stockholm den 12 april 2016

Björn Eriksson