Fair Play-priset till judobrottaren Gabriel Bengtsson

Fair Play-priset för 2005 går till judobrottaren Gabriel Bengtsson, Borås Judoklubb. Juryns motivering lyder: "Gabriel Bengtsson visade stort sportsligt föredöme under Europamästerskapet i judo 2005, då han accepterade att genomföra en match trots att han redan hade en tilldömts en wo-seger." Det var under EM i Rotterdam som Gabriel i sin första match var lottad mot Tariel Zidiridis, en av favoriterna till guldet. Motståndaren var dock försenad och efter ett antal utrop utsågs Gabriel till vinnare. Strax därefter kom den försenade motståndaren, varvid Gabriel förklarade att han inte ville vinna matchen utan kamp. Matchen fick så avgöras på mattan, där Gabriel förlorade och därmed också chansen till avancemang. Händelsen gav eko i den internationella judovärlden och Gabriel Bengtsson tilldelades 2005 års Europeiska Judoförbundets Fair play-pris. Gabriel Bengtsson får en vacker skål av glas som minne av sin insats, medan Svenska Judoförbundet, som nominerade vinnaren, får 50 000 kronor att använda till insatser för rent spel. Bland tidigare pristagare märks Magnus Norman (2001), Kenth Hultqvist (1999), Jörgen Persson (1996), Tommy Svensson och Jonte Sjögren (1994), Stefan Edberg (1992), Pia Sundhage (1991), Tomas Gustafson (1988), Torbjörn Nilsson (1985), Ann-Louise Skoglund (1984), Mats Wilander (1982) och Ingemar Stenmark (1976). För mer information och kommentarer kontakta: Fair Play-juryns ordförande tillika ledamot i riksidrottsstyrelsen, Leif Larsson, tel: 0455-30 34 49, 0706-26 05 47. Leif Nilsson, ordförande i Svenska Sportjournalistförbundet, 0705-35 22 90. Gabriel Bengtsson, tel: 0737-25 70 76. Jan Björkman, generalsekreterare i Svenska Judoförbundet, tel: 040-600 59 98, 0707-56 79 63.