Felaktig dopingavstängning

Ett felaktigt provsvar har legat till grund för bestraffning av en aktiv. Misstaget uppdagades i samband med en intern kvalitetsrevision vid Dopinglaboratoriet vid Huddinge Universitetssjukhus i början av oktober. - Det som har inträffat - att ett felaktigt provsvar har lämnats ut från laboratoriet - är sådant som inte får hända. Och det har heller aldrig tidigare hänt sedan vi började utföra dopingtester 1981*. Det hela är mycket beklagligt, säger Mats Garle, chef för Dopinglaboratoriet. Följande har hänt: Dopingkontrollen på den aktive utförs den 13 maj i år. Den 2 juli inkommer provsvaret från Dopinglaboratoriet - provet befinns positiv. Efter att Riksidrottsförbundets dopingkommission inhämtat ett yttrande från idrottaren anmäls ärendet den 23 juli till den aktives specialidrottsförbund (SF) för bestraffning. SF beslutar om avstängning under utredning fr o m den 30 juli. Den 25 augusti tas slutligt beslut i bestraffningsfrågan varvid idrottaren döms till två års avstängning. Idrottaren överklagar beslutet till Riksidrottsnämnden (RIN) den 12 september. Torsdagen den 2 oktober får Dopingkommissionen** telefonsamtal från laboratoriet. Misstaget har då upptäckts i samband med en intern kvalitetsrevision. Dopingkommissionen meddelar omgående RIN och begär inhibition, d v s att avstängningen hävs. Dopingkommissionen meddelar samtidigt idrottaren om det inträffade, varvid Riksidrottsförbundet begär ett sammanträffande. På kvällen den 2 oktober tar RIN beslut om att häva avstängningen, vilket meddelas per telefon till idrottaren på morgonen därpå. Idrottaren är då fri att idrotta igen. Avstängningen har således varat den 30 juli - 2 oktober, d v s 65 dagar. Dopingkommissionens ordförande Kristina Olinder kommenterar det inträffade: - Ett allvarligt misstag har inträffat. Samtidigt är det viktigt att framhålla att det är bra att Dopinglaboratoriets interna kontroll har upptäckt felet, säger Kristina Olinder och fortsätter: - Riksidrottsförbundet har trots det inträffade fortsatt förtroende för dopinglaboratoriet och dess arbete. Frågan kommer dock givetvis att behandlas vid Dopingkommissionens sammanträde i nästa vecka. Den aktive, Christopher Rimér, Tyresö Amerikanska Fotbollsförening, ger följande kommentar: - Den här händelsen har självklart påverkat mig väldigt mycket, men mest är jag lättad över att ha blivit friad, att provet var negativt. Jag har ju i flera månader trott att jag av misstag har fått i mig ett otillåtet medel. Samtidigt har jag lärt mig en viktig läxa och blivit mer informerad om riskerna som finns i "kosttillskottsvärlden". Den kunskapen tror jag många fler skulle behöva ta till sig. - Nu har jag valt att lägga den här historien bakom mig, säger Christopher Rimér. Frågor om ärendet besvaras av: Mats Garle, chef Dopinglaboratoriet vid Huddinge sjukhus, 08-58 58 10 78. Kristina Olinder, ordförande Riksidrottsförbundets Dopingkommission, 070-590 71 69. Tommy Wiking, ordförande Sveriges Amerikanska Fotbollförbund, tel 070-343 20 45. Kontakt med Christopher Rimér sker genom spelarrepresentanten Richard Rosenholtz, tel 0708-34 36 84. * Sedan 1981 har Dopinglaboratoriet utfört c:a 39 000 tester för svensk idrott. ** Dopingärenden hanteras av Dopingskommissionen, som väljs av RF-stämman vartannat år. Mer information om RF:s antidopingarbete finns på www.rf.se. Marie Louise Bergh Informationschef Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 09 Mobil: 070-542 12 89 Fax: 08-94 81 84 E-post: ml.bergh@rf.se Hemsida: www.rf.se