Förslag på ändrade regler för sponsring - bättre för svensk idrott

Igår presenterade Stockholms handelskammare ett förslag till ändrade regler för sponsring som ska ge tydligare spelregler för avdragsrätt vid sponsring av idrott och kultur. Förslagen har bl.a. Riksidrottsförbundet varit med att arbeta fram. Förslaget är i form av ny lagtext med motiveringar och kan därför skickas ut på remiss omedelbart. Nya regler skulle kunna gälla redan från den 1 januari nästa år. - Sponsring, eller olika typer av samarbeten med näringslivet, är en viktig intäktskälla för svensk idrott och tydligare regler kommer att öka möjligheterna för oss att utveckla partnerskap med näringslivet, säger Jerker Löfgren, Riksidrottsstyrelsen, som också deltagit i arbetet med Handelskammarens rapport. - För näringslivet är ett samarbete med starka idrottsvarumärken ett attraktivt sätt marknadsföra och profilera sig. De skattemässiga konsekvenserna av sponsring är idag oklara. Företagen använder därför sponsring i mindre utsträckning än vad som annars skulle ha varit fallet, det hoppas vi nu ska förändras, avslutar Jerker Löfgren. Förslaget om ändrade regler för sponsring kommer under dagen också att lämnas till Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth med en hemställan om att regeringen ska agera i frågan. För ytterligare kommentarer: Jerker Löfgren, 070-946 91 23