Folkrörelse-Sverige i kampanj mot tonårsfylleri

För inte så länge sedan var allhelgonahelgen en högtid med tända ljus och minnestunder. Men för många ungdomar har den blivit en helg ”då varenda djävel ska supa”. Gemensamt för ungdomarna är att någon vuxen har köpt ut åt dem. Antingen en äldre kompis som bara vill vara sjyst, eller en aningslös förälder, eller en handlare som inte klarar av att hålla åldersgränserna. Det viktigaste motmedlet är föräldrar som bryr sig och har koll på vad deras tonåringar gör på kvällarna. Men en undersökning från CAN, Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning, visar att hälften av pojkarna och nästan fyra av tio flickor i sexan redan har alkoholdebuterat. Tre år senare – i nian – dricker fler än åtta av tio pojkar och flickor alkohol. Ju äldre barnen blir, desto mindre vet föräldrarna. Bara 26 procent av eleverna i nian säger att deras föräldrar känner till att de dricker, medan nästan en tredjedel säger att föräldrarna inte vet något överhuvudtaget. Vad är värst: föräldrar som vet men som inte bryr sig, eller föräldrar som inte har en aning? Att tonårsfyllorna ökar vet vi alla. Skadorna likaså. Därför samlas åter ett sextiotal folkrörelser i en kampanj för att minska tonårsfylleriet. Budskapet är enkelt: Köp inte ut! Budbärarna är även denna gång satirtecknaren Jan Berglins uppskattade figurer. Bifogat medföljer en teckning för fri publicering. Läs mer om kampanjen på www.alkoholfri.nu eller ring Urban Dahlberg, Riksidrottsförbundet, tel: 08-605 61 11, 0705-95 00 82, eller Sofia Modigh, IOGT-NTO, tel: 08-672 60 29, 0709-61 16 05. Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 03 Mobil: 070-512 21 62 Fax: 08-94 81 84 E-post: fredrik.rodhe@rf.se Hemsida: www.rf.se