Gemensamma tag för bättre läktarliv

Suppporterföreningar, polis, ishockeyförbundet, hockeyligan, RF och Rikspolisstyrelsen fortsätter arbetet för en bra supporterkultur på Sveriges ishockeyarenor. I helgen var det upptaktsmöte inför säsongspremiären. Sedan 90-talets början har antalet supporterföreningar och anslutna supportrar ökat explosionsartat i Sverige på alla ställen utom i Stockholm där det inom ishockeyn skett en tillbakagång sedan millennieskiftet. För att ta hand om detta på bästa sätt och skapa en bra miljö på ishockeyläktarna har idrotten och polisen ett nära samarbete. På helgens möte diskuterades förbättringar inför den kommande säsongen. Inför varje match har de mötande lagens organisationer och polisen kontakt med varandra. När bortalagets supportrar kommer till arenan är det viktigt att det finns plats för dem på en läktare för gästande supportrar, att deras bussar kommer förbi avspärrningar och att de slussas in på rätt sida av arena och inte konfronteras med hemmalagets supportrar. Nätverket för supporterkultur har funnits sedan säsongen 1995/96 och arbetsmetoderna förfinas ständigt. I ishockeysveriges elitserie och allsvenska finns idag ett 40-tal supporterföreningar som har 10 000-15 000 anslutna medlemmar. skriven av Karin Hamberg