"Gojka mojka" ger friskare barn

Sedan i somras ska landets skolor erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet. Den ändringen av läroplanen som då genomfördes var ett resultat av bl a Riksidrottsförbundets arbete för att motverka barns och ungdomars ökande stillasittande med mer motion och idrott i skolan. Nu pågår ett intensivt arbete i skolor över hela landet för att hitta sätt att uppfylla de nya kraven, ofta i samarbete med de lokala idrottsföreningarna. Som ett sätt att bidra till det arbetet har RF tagit fram två nya trycksaker: Barn i rörelse - sju skolexempel, en skrift som presenterar ett antal exempel på hur hur skolor idag integrerar fysisk aktivitet i den ordinarie skoldagen - från Stenseleskolan i norr till Tingdammskolan, Malmö, i Söder. Nya lekar och tävlingar, som är ett resultat av den tävling RF lanserade som en del av sitt hundraårsjubileum där barn och ungdomar uppmanats att hitta på egna lekar och tävlingar. "Gojka mojka", "gladiatorkrabba" och "matematikkull" är några av de 50 bästa lekar som nu har samlats i denna inspirationsbok. Tillsammans med barn och personal från Viggbyskolan i Täby vill vi gärna presentera dessa två nya skrifter och samtidigt visa hur teori kan bli praktisk verklighet. Därför bjuder in till en pressträff fredagen den 24 oktober kl 10.30 på Viggbyskolan, Järnvägsallén 2, i Täby. Förutom barnen, som kommer att visa exempel på roliga aktiviteter, kommer och bl a Bengt Westerberg, riksidrottsstyrelsen, samt Karin Möller-David, rektor på Viggbyskolan, och Christina Sjöberg, Täby kommun. Vi vill gärna att ni anmäler ert deltagande till undertecknad senast onsdagen den 22 oktober. Välkomna!