Här är finalisterna i kampen om SM-veckan

Fyra städer är kvar i kampen om att få arrangera SM-veckan sommar 2014 och 2015:
Borås, Gävle, Jönköping och Sundsvall.
Och det kommer bli två städer som blir vinnare då RF och SVT beslutat att SM-veckan ska läggas i olika städer varje år. I juni kommer det slutgiltiga beskedet om vilka städer det blir.

Riksidrottsförbundet och SVT har således beslutat att SM-veckan ska arrangeras i olika städer varje år. Därför kommer det att utses två städer i juni. En stad som ska arrangera SM-veckan sommar 2014 och en stad som får SM-veckan sommar 2015.

- Vi har haft dialog med våra specialidrottsförbund och det finns en stark önskan att förlägga SM-veckan i olika städer varje år istället för i samma stad två år på rad som vi tidigare gjort. säger Per Bergljung, projektledare för SM-veckan.

Följande städer är finalister till att bli värdstad för SM-veckan sommar 2014 och 2015:

• Borås
  • Gävle
  • Jönköping
  • Sundsvall

- SM-veckan är en idrottsfest som förenar svensk idrott nationellt och lokalt och nu fortsätter succén SM-veckan till fler och nya städer, säger Erik Strand, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Totalt ansökte åtta städer om att få arrangera SM-veckan 2014 och 2015. Förutom finalisterna som gått vidare sökte även Göteborg, Nyköping/Oxelösund, Uppsala och Falun.

- Det har varit ett tufft jobb att ta fram finalisterna. Vi har fått väldigt bra ansökningar från städerna och samtliga finalister har alla förutsättningar att göra en väldigt bra SM-vecka, säger Erik Strand.

- Det är kul att intresset för att arrangera SM-veckan är så stort. Städernas ansökningar imponerar och jag är övertygad om att alla fyra finalisterna har förutsättningar för att arrangera högklassiga tävlingar, säger Ulf Nilsson, projektledare på SVT.

Var SM-veckan hamnar sommaren 2014 och 2015 meddelas senast den 15 juni 2012. Innan slutgiltigt beslut fattas kommer representanter från RF och SVT att besöka finaliststäderna.

SM-veckan har varit ett tre-årigt projekt men är nu en del i RF:s ordinarie verksamhet.

För mer information kontakta:

Erik Strand
Generalsekreterare
Riksidrottsförbundet

Per Bergljung
Projektledare SM-veckan
Riksidrottsförbundet

---------------------------------------------------------------------------

SM-veckans värdstäder:
2009:
Sundsvall (vinter, 5 idrotter)
Malmö (sommar, 11 idrotter)

2010:
Ingen vintervecka pga OS
Malmö (sommar, 14 idrotter)

2011:
Sundsvall (vinter, 14 idrotter)
Halmstad (sommar 20 idrotter)

2012:
Östersund (vinter, 15 idrotter)
Ingen sommarvecka pga OS i London

2013:
Falun (vinter)
Halmstad (sommar)

• borås
  • sundsvall
  • gävle
  • riksidrottsförbundet
  • jönköping
  • sveriges television
  • svenska mästerskap
  • sm-veckan

SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter. SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. SM-veckan är öppen för de 69 specialidrottsförbund (SF) som är medlemmar i RF.