Här är idrotterna för SM-veckan sommar 2020

Halmstad står värd för SM-veckan sommar 2020. Beach soccer, ballongflygning och parafotboll är några av de idrotter som gör debut på SM-veckan. SM-veckan i Halmstad arrangeras 24 - 30 juni 2020.

SM-veckan sommar återkommer till Halmstad för tredje gången. Den 24 – 30 juni 2020 är det dags för kampen om SM-gulden. Nya idrotter på programmet och i SM-veckan är beach soccer, ballongflyg och parafotboll.

Brottet, Stora torg, Nissan, Söndrums IP och Tylösand är några av de platser och arenor där SM-tävlingarna kommer att avgöras.

- Vi har ett riktigt bra SM-program att presentera med riktigt tighta och bra evenemangsområden, däribland beachtemat i Tylösand men också Stora torg med Nissan där vi ser att många av idrotterna kommer att kunna genomföras, vilket är precis vad SM-veckan handlar om, att ta idrotten till folket, säger Per Bergljung, ansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna för SM-veckan sommar i Halmstad 2020:

• Basket (3x3)
  • Beach soccer
  • Beach ultimate frisbee
  • Beachhandboll
  • Beachvattenpolo
  • Boccia (parasport)
  • Bordtennis TTX
  • Boule (precisionsskytte)
  • Casting
  • Cykel (kortbana)
  • Drifting (bilsport)
  • Flugkastning
  • Flygsport (ballongflyg)
  • Friidrott (löpning 100 km)
  • Friidrott (lag)
  • Frisbee (allround)
  • Goalball (parasport)
  • Gång
  • Hindersim
  • Kanot (Short Track Marathon och sprint)
  • Militär femkamp
  • Orientering (knock-out-sprint)
  • Paracykel
  • Parafotboll
  • Paragolf
  • Racerbåt (aquabike)
  • Rally (sprint)
  • Rodd
  • Rugby 7´s
  • Rullskidor
  • Rytmisk Gymnastik
  • Segling (kite)
  • Simning och parasimning
  • SUP (Stand Up Paddle)
  • Tennis (lag)
  • Tyngdlyftning
  • Wakeboard (kabel)

Halmstad arrangerar SM-veckan för tredje gången. Tidigare har Halmstad varit värd för SM-veckan sommar 2011 och 2013.

I sommar arrangeras SM-veckan i Malmö 26 juni – 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan, förutom i Halmstad 24 – 30 juni 2020 även i Luleå/Boden 25 – 31 mars 2020.

För mer information:

Per Bergljung
Ansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

• halmstad
  • svt sport
  • riksidrottsförbundet
  • sm-veckan

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 72 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter i en stad eller huvudort. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är att öka intresset för den svenska idrottsrörelsen och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 250 olika idrotter.