Kungaparet signerade minnesplatta på Bosön

Som ett led i Riksidrottsförbundets hundraårsjubileum signerade DD MM Konungen och Dorttningen på onsdagen en minnesplatta vid RF:s utvecklingscentrum Bosön på Lidingö. Bosön är en av de 100 idrottshistoriska platser och miljöer över hela landet som valts ut i samarbete med Riksantikvarieämbetet för att tillsammans ge en bild av svensk idrotts anläggningar genom tiderna. Bosön är den enda av RF ägda riksanläggningen och köptes 1936 av dödsboet efter Paul U Bergström, varuhuset PUB:s grundare. Idag är det ett centrum för svensk idrottsutveckling med bl a ett elitidrottscentrum, som regelbundet besöks av flera av våra landslag, och en idrottsfolkhögskola. Vid sitt besök på Bosön fick kungaparet bland annat se en demonstration av testbandet med det unika, digitala röresleanalyssystemet samt tränings- och rehabiliteringsverktyget Bromsman, där exempelvis Kajsa Bergqvist tränat upp sitt skadade ben inför friidrotts-VM. Avtäckandet av minnesplattan på Bosön var egentligen en tjuvstart. Övriga minnesplattor kommer att avtäckas i samband med Kulturhusens dag, arrangerat av Riksantikvarieämbetet, på söndag den 7 september. Även på många andra platser i landet kommer speciella arrangemang att hållas för att lyfta fram den lokala idrottshistorien. För mer information om de av RF utsedda 100 idrottshistoriska platserna se RF:s hemsida www.rf.se/rf100. För mer information om aktiviteterna under Kulturhusens dag se Riksantikvarieämbetets hemsida http://www.raa.se/khusdag/lan_2003.asp Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 03 Mobil: 070-512 21 62 Fax: 08-94 81 84 E-post: fredrik.rodhe@rf.se Hemsida: www.rf.se