Lennart Karlberg avgår som RF-chef

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2003 16:37 CET

På torsdag, den 30 oktober, gör Riksidrottsförbundets generalsekreterare sin sista arbetsdag som idrottsrörelsens högste tjänsteman. Karlberg har suttit på posten sedan 1991, dvs drygt tolv år.

- Det har varit fantastiska 12 år inom svensk idrott, säger Lennart Karlberg. Jag har t ex varit med om utredningen och beslutet om idrott i bolagsform, utvecklingen av Bosön, det med SOK samordnade elitidrottsstödet, det stora ökningen av pengar till barn- och ungdomsverksamhet såväl genom det fantastiska Bingo-Lotto som senare överskottet från Svenska Spels värdeautomater, regeringens idrottsproposition för 2000-talet och mycket annat. Vi förlorade visserligen kampen om OS 2004 i Stockholm men många andra storevenemang har samtidigt lagts till Sverige under 90-talets senare hälft.

- Det har varit ett omväxlande uppdrag med ett fantastiskt kontaktnät bland idrottens ledare på alla nivåer i hela landet! Jag har många fina minnen och har fått många erfarenheter med mig på vägen, avslutar Karlberg.

Lennart Karlberg efterträds av Mikael Santoft, för närvarande förbundsrektor/VD på SISU Idrottsutbildarna. Denne går in som tillförordnad generalsekreterare medan en utredning ser över samordningen mellan RF-kansliet och SISU Idrottsutbildarna samt frågan om en eventuell gemensam chef för de båda organisationerna.

För ytterligare kommentarer kontakta Lennart Karlberg tel 08-605 61 26 eller 070-551 30 49