Nu startar Handslaget

Under fyra år ska idrottsrörelsen öppna dörrarna för fler, hålla tillbaka kostnaderna, satsa mer på flickidrotten, delta i kampen mot droger och samverka med skolorna. Regeringen satsar en miljard kronor under fyra år på det arbetet - genom ett "Handslag med idrotten". Resurserna finns, nu är det dags för idrottsrörelsen på alla nivåer att komma igång med arbetet - i samverkan med skolor, kommuner och alla andra intresserade av våra barns och ungdomars framtid. Under det första året ska 100 miljoner kronor fördelas till i första hand idrottsföreningar över hela landet för att hjälpa dem att utvecklas. Den 14 januari inleder Riksidrottsförbundet denna idrottens kanske största nationella satsning någonsin med en avstampskonferens, arrangerad i samverkan med Skåneidrotten. Där får du reda på hur Handslaget ska gå till och vad idrotten hoppas kunna åstadkomma under de kommande fyra åren. Medverkar gör bl a RF:s ordförande Gunnar Larsson, idrottsminister Mona Sahlin och Svenska Kommunförbundets ordförande Ilmar Reepalu. Plats: Scandic Star Hotell i Lund Tid: Onsdagen den 14 januari 2004 kl 12.00-19.30 I samband med konferensen presenterar Skånes Idrottsförbund också sin nya organisation. Anmälan senast den 8 januari till Skånes IF, tel 040-600 59 00 eller e-post receptionen@skaneidrott.se. För mer information kring konferensen kontakta Karin Hamberg, RF-kansliet, tel 08-699 61 02, e-post karin.hamberg@rf.se eller Joakim Lindström, Skånes IF, tel 040-600 59 15, e-post joakim.lindstrom@skaneidrott.se. Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 03 Mobil: 070-512 21 62 Fax: 08-94 81 84 E-post: fredrik.rodhe@rf.se Hemsida: www.rf.se