Nu startar Handslaget

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 13:42 CET

Under fyra år ska idrottsrörelsen öppna dörrarna för fler, hålla tillbaka kostnaderna, satsa mer på flickidrotten, delta i kampen mot droger och samverka med skolorna. Regeringen satsar en miljard kronor under fyra år på det arbetet - genom ett "Handslag med idrotten". Resurserna finns, nu är det dags för idrottsrörelsen på alla nivåer att komma igång med arbetet - i samverkan med skolor, kommuner och alla andra intresserade av våra barns och ungdomars framtid. Under det första året ska 100 miljoner kronor fördelas till i första hand idrottsföreningar över hela landet för att hjälpa dem att utvecklas.

Den 14 januari inleder Riksidrottsförbundet denna idrottens kanske största nationella satsning någonsin med en avstampskonferens, arrangerad i samverkan med Skåneidrotten. Där får du reda på hur Handslaget ska gå till och vad idrotten hoppas kunna åstadkomma under de kommande fyra åren. Medverkar gör bl a RF:s ordförande Gunnar Larsson, idrottsminister Mona Sahlin och Svenska Kommunförbundets ordförande Ilmar Reepalu.

Plats: Scandic Star Hotell i Lund
Tid: Onsdagen den 14 januari 2004 kl 12.00-19.30

I samband med konferensen presenterar Skånes Idrottsförbund också sin nya organisation.

Anmälan senast den 8 januari till Skånes IF, tel 040-600 59 00 eller e-post receptionen@skaneidrott.se.

För mer information kring konferensen kontakta Karin Hamberg, RF-kansliet, tel 08-699 61 02, e-post karin.hamberg@rf.se eller Joakim Lindström, Skånes IF, tel 040-600 59 15, e-post joakim.lindstrom@skaneidrott.se.

Fredrik Rodhe
Informatör, idrottspolitik