Ny avhandling om anaobola steroider

Sverker Nilsson har doktorerat på ämnet ungodmars missbruk av anabola steroider. I sin avhandling redovisar han också ett program om hur missbruket kan stävjas. Sverker Nilssons studie visar att strandmiljön i Halland gör tonårspojkar medvetna om hur deras kroppar ser ut på sommaren. Han uppmärksammade problemet redan 1993 då han jobbade som skolläkare. Då uppgav 5.8 procent av tonårspojkarna i Falkenberg att de använde anobola steroider. Efter att bland annat ha infört gruppsamtal med pojkarna i kommunen för att minska grupptryck och ge information om träning och doping var bruket av anabola steroider hos tonårspojkar i Fakenberg nere i 1,2 procent år 2000. Sverker Nilsson är nu distriktsläkare i Varberg, förbundsläkare för juniorlandslaget i friidrott och nybliven medicine doktor i socialmedicin vid Göteborgs universitet. Avhandlingen heter Misuse of Anabolic Steroids in Youth: Trends, attitudes and evaluation of an intervention programme. Göteborgs Universitet 2003.

• Vetenskap, teknik