Ny policy mot matchfixing inom idrotten

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2014 09:09 CET

Riksidrottsförbundet har tagit fram en policy med vägledning för idrotten i arbetet mot matchfixing. Tillsammans med underlag för spelar- och domaravtal, tävlingsbestämmelser och en checklista är detta ett första steg mot en idrott fri från uppgjorda matcher och spelfusk.

Under hösten 2013 intensifierades arbetet mot matchfixing då Riksidrottsförbundet genom samarbete med Svenska Spel anställde juristen och fotbollsspelaren Johan Claesson. En stor del i arbetet har hittills varit att i dialog med specialidrottsförbunden se över vilka behov som finns hos idrotten. Resultatet är en policy med vägledning, underlag för generella tävlingsbestämmelser, avtalsskrivningar för spelare och domare och en checklista vid misstanke om spelfusk.

–  De här materialen är framtagna för att underlätta det förebyggande arbetet och öka kunskapen om uppgjorda matcher och spelfusk. Specialidrottsförbunden har olika kunskapsnivåer och behov och risken att de ska få problem med de här frågorna är också väldigt varierande, säger Johan Claesson.

Oavsett skillnaderna har samtliga specialidrottsförbund visat ett stort engagemang och tagit problematiken med uppgjorda matcher på allvar. Riksidrottsförbundet har haft stöd av Svenska Fotbollförbundet som arbetar aktivt mot matchfixing och har stor kunskap i frågorna.

–  Vi rekommenderar att alla följer policyn med vägledning och att de tar med den i sina tävlingsregler som en förebyggande åtgärd, säger Johan Claesson.

Riksidrottsförbundets policy med vägledning och övriga material är ett första steg för idrotten i arbetet mot matchfixing. Det viktiga arbetet börjar nu med att tillsammans med specialidrottsförbunden informera spelare, ledare och domare om vad som gäller.

För mer information kontakta:

Johan Claesson
Samordnare matchfixing, Riksidrottsförbundet