Nytt avtal om SM-veckan

SVT och Riksidrottsförbundet har tecknat ett nytt treårigt sändningsavtal gällande SM-veckan för åren 2017 till 2019. Vinter-SM-stad 2015 är Örebro och sommaren 2015 återvänder tävlingarna till Sundsvall. SM-veckan vinter 2016 arrangeras i Piteå och Norrköping kommer stå värd för sommarveckan.

- SM-veckan har växt till ett av Sveriges största idrottsevenemang och med det förlängda avtalet med SVT kan vi fortsätta utveckla SM-veckan och på sikt även svensk idrott, säger Birgitta Ljung, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Det nya sändningsavtalet, mellan åren 2017 till 2019, omfattar sex SM-veckor, varav tre vinter- och tre sommarveckor.

- Vi är glada över att förlänga avtalet med Riksidrottsförbundet och svensk idrott. SM-veckan har utvecklats fantastiskt de senaste åren och är en angelägenhet för många. Genom SM-veckan får SVT möjlighet att under ett och samma evenemang skildra en stor del av svensk idrott, även de delar som inte syns så ofta, säger Per Yng, chef för SVT Sport.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. SVT är sändande bolag.

- SM-veckan är en av SVT Sports största årliga produktionssatsningar. Under SM-veckan sänds upp till 40 olika sporter, säger Jan Olsson, förhandlingschef på SVT Sport.

För mer information kontakta:

Patrik Wigelius
marknadschef; Riksidrottsförbundet

Helena Brodén
pressansvarig, SVT

• riksidrottsförbundet
  • sm-veckan
  • svenska mästerskap
  • sveriges television
  • SVT sport

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Sveriges Television (SVT) är sändande bolag. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter. SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. SM-veckan är öppen för de 70 specialidrottsförbund (SF) som är medlemmar i RF.