(O)jämställdhet och alkohol i fokus på Bosön

På tisdag kommer fotbollstjejerna hem igen, efter att förhoppningsvis ha grävt guld i USA. Deras framgångar, och den uppmärksamhet de fått, är bara ytterligare ett led i uppsvinget för den svenska damidrotten. Ingen har väl glömt sommarens "Carro-feber". Men uppsvinget till trots finns fortfarande mycket kvar att göra innan vi kan hävda att svensk idrott är verkligt jämställd. På tisdag håller Riksidrottsförbundet en konferens på Bosön på temat "Spelregler". Den handlar om villkoren för killar och tjejer inom idrottsrörelsen och mer specifikt en en metod, 3R, för att upptäcka hur vi gör skillnad på killar och tjejer. Konferensen inleds av idrottsminister Mona Sahlin, till yttermera visso blivande jämställdhetsminister. Deltar gör också etnologen Jesper Fundberg, som doktorerat på idrottens sätt att fostra pojkar till män samt representanter för ett antal förbund och föreningar som testat metoden i sin verksamhet. Drygt 150 personer från såväl idrotten som stat, kommuner och andra organisationer är anmälda. Konferensen inleds kl 10.00 tisdagen den 14 oktober och avslutas 16.00. Dagen efter, d v s den 15 oktober, är det dags för nästa viktiga trovärdighetsfråga att diskuteras på Bosön, nämligen alkoholfrågan. Då avslutas projektet "Attityd - för en alkoholfri uppväxt", ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och IOGT/NTO, med en konferens. Här medverkar bl a RF.s ordförande Gunnar Larsson, IOGT/NTO:s ordförande Sven-Olov Carlsson, Ishockeyförbundets utvecklingschef Tommy Boustedt samt folkhälsominister Morgan Johansson. Komikern Adde Malmberg kommer också att roa, eller oroa, deltagarna. Konferensen inleds kl 10.00 onsdagen den 15 oktober och avslutas 16.00. Media är hjärtligt välkomna att delta i båda konferenserna. Anmäl er gärna till Mona Davidsson, RF-kansliet, tel 605 61 45 eller e-post mona.davidsson@rf.se. Eventuella frågor om konferenserna besvaras av Marie Louise Bergh, informationschef, tel 070-542 12 89. Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 03 Mobil: 070-512 21 62 Fax: 08-94 81 84 E-post: fredrik.rodhe@rf.se Hemsida: www.rf.se