1 000 barn anmälda till Prins Daniels lopp

Rekordmånga barn är anmälda till Prins Daniels lopp den 7 september. Efter fjolårets succé återvänder Idrottens dag till Hagaparken för att inspirera barn och ungdomar till rörelse.

Den 7 september gästar Idrottens dag Hagaparken för andra året i följd. Idrottsdagen blir större än under premiäråret. Runt 1 000 barn är anmälda till Prins Daniels lopp, att jämföra med 700 i fjol, och siffran stiger stadigt. Antalet prova på-idrotter ökar samtidigt från drygt 30 till 41.

– Intresset för idrottsdagen växer, inte minst bland idrottsföreningarna. De flesta som var med förra året kommer tillbaka igen och nu vill ännu fler vara med. Det blir ytterligare några rätter på smörgåsbordet av idrotter. Det gör förhoppningsvis att det finns något för alla och att fler barn och ungdomar hittar sin idrott, säger Patrik Wigelius, projektledare för Idrottens dag Hagaparken och marknadschef på Riksidrottsförbundet.

Maxtaket för Prins Daniels lopp är satt till 1 500 deltagare. Ännu finns alltså chansen att springa.

Prins Daniel är initiativtagare till dagen och kommer att finnas på plats i Hagaparken den 7 september.

Det här är Idrottens dag i Hagaparken

Prins Daniels lopp
Ett gratis löparlopp för barn i åldrarna 6-12 år. Ingen vinnare utses, alla får medalj och t-shirt för sina insatser. Anmälningsperioden är öppen och först till kvarn gäller.
Prova på
Från Koppartälten ända ner i vattnet i Brunnsviken arrangerar lokala idrottsföreningar prova på-aktiviteter. Idrotterna: Ishockey, konståkning, innebandy, ringette, curling, basket, dans – street, sportdans, tennis, bordtennis, boule, dart, skytte, ridning, amerikansk fotboll, friidrott, orientering, bilsport, volleyboll, landhockey, dövidrott, baseboll/softboll, frisbee, varpa, cricket, fotboll, handboll, casting, judo, karate, boxning, thaiboxning, bågskytte, fäktning, skateboard, gymnastik, parkour, trampolin/simhopp, segling, kanot och racerbåt (uppvisning)
Hagaloppet
Även vuxna och ungdomar i åldrarna 13-15 år har chansen att springa i Hagaparken. Hagaloppet är ett motionslopp som sträcker sig antingen fem kilometer eller en mil. Passar bland annat bra som uppladdning till halvmaran som hålls veckan därpå. Ej gratis.

Var
Hagaparken, intill Koppartälten.