PRESSINBJUDAN: Är världens bästa idrott barnens bästa?

Kan barn idrotta med uttalade prestations- och resultatmål men med barnets bästa för ögonen? Och hur tar idrotten hänsyn till deras fysiska, psykiska och sociala utveckling? Torsdagen den 22 maj arrangerar Riksidrottsförbundet i samarbete med Centrum för idrottsforskning och SISU Idrottsutbildarna en forskningskonferens där både idrotten och forskarna ska ge och ta – vad behöver idrotten omsätta i verksamhet och vad behöver forskarna ta fram mer kunskap om?

På konferensen kommer golfcoacherna Pia Nilsson, svensk förbundskapten under Annika Sörenstams tid som världsetta och tillika Solheim Cup kapten, och Lynn Marriott (USA) som startat och driver Vision54 att prata om hur de arbetar med att utveckla människor genom golf.

Bland föreläsarna finns Karin Redelius, docent i pedagogik och Mats Börjesson, professor i folkhälsa (inriktning fysisk aktivitet) på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och Henrik Gustafsson docent i idrottsvetenskap, Karlstad universitet som alla kommer ge sina perspektiv på barn- och ungdomsidrotten i Sverige idag. Även PG Fahlström som ligger bakom flera studier på området talangutveckling kommer att delge sina erfarenheter.

Idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth inleder konferensen på förmiddagen.

–  Vi är glada över att kunna erbjuda ett program som både bygger på erfarenhet från aktiva tränare och coacher som Pia Nilsson och Lynn Marriot, och de kunskaper forskarvärlden samlat på sig genom åren. Ambitionen är dels att ta avstamp i nuvarande kunskap men att också enas om vad vi faktiskt inte vet och borde lära mera om. Här behöver erfarenheten från praktisk idrott varvas med forskarnas insikter, säger Peter Mattsson, idrottschef på Riksidrottsförbundet.

Målgruppen är cirka 100 utvalda representanter från specialidrottsförbunden, Sveriges Olympiska Kommitté, distriktidrottsförbunden, kommuner, barnrättsorganisationer, forskarsamhället och våra nordiska grannars idrottsförbund.

Konferensen arrangeras av Riksidrottsförbundets, Centrum för idrottsforskning och SISU Idrottsutbildarna. Media är välkommen att delta.

Torsdag 22 maj
9.00 – 18.30
Globe Hotel, Globen i Stockholm

Hela programmet