Presskonferens

Pressmeddelande   •  Sep 09, 2003 13:56 CEST

Idrottsforskare från hela världen samlas i Stockholm

Imorgon, onsdag 10 september, startar European Association of Sports Management (EASM) sin årliga kongress. Cirka 400 idrottsforskare och idrottsledare från hela världen samlas i Stockholm den 10-14 september för att diskutera "Sports management". Det är första gången EASM Congress arrangeras i Sverige. Värd för kongressen är Idrottshögskolan och Riksidrottsförbundet.

Med anledning av denna kongress inbjuder Idrottshögskolan och Riksidrottsförbundet representanter för massmedia till en presskonferens imorgon, onsdag 10 september kl 14.00 i Idrottshögskolans aula, Lidingövägen 1, Stockholm.

Teman för årets kongress är bl a coachning och ledarskap, idrottsjuridik, media och journalistik samt marknadsföring och finansiering. Delegaterna hälsas välkomna av idrottsminister Mona Sahlin och landshövding Matts Hellström. Invigningstalare är Idrottshögskolans rektor, Per Nilsson och RF:s generalsekreterare, Lennart Karlberg.

Kongressen ägnas främst åt drygt 90 olika vetenskapliga studier, som t ex: "Att mäta prestation inom australiensisk tennis", "Terrorism och idrottsturism - fotbolls-VM 2002", "Laguttagning - magkänsla eller rationell process", "Idrottsorganisationers marknadsorientering".

Pressakreditering till hela kongressen erhålles via kongressdesken på plats.

För mer information om kongressen: www.easm2003.com eller kontakta Eva Fors, Idrottshögskolan, organisationskommitténs ordförande, tel 070-75 86 00.

Fredrik Rodhe
Informatör, idrottspolitik