Pressvisning: ”Jackpot eller Jackass – Vilken spelartyp är du?”

Förra året spelade vi för nästan 41 miljarder kronor. Att spela spel och spela om pengar är ett tidsfördriv som länge lockat ung som gammal, kvinnor och män, oavsett inkomst eller utbildning. Riksidrottsmuseets nya utställning ”Jackpot eller Jackass – vilken spelartyp är du?” vill belysa spel utan pekpinnar och få besökaren att reflektera över sina egna attityder till spel om pengar.
Välkommen på pressvisning den 27 oktober kl 14:00.

Spelandets historia går mycket långt tillbaka i tiden när det gäller kort- eller tärningsspel. Även i idrottssammanhang har vadslagning om pengar förekommit länge.  I modern tid blev tillkomsten av Tipstjänst på 1930-talet en viktig faktor för såväl spelandets utveckling som reglering av detsamma.

Svenska Spel är den största aktören på den svenska spelmarknaden. Hela Svenska Spels vinst går till statskassan. Staten betalar sedan ut ett årligt bidrag på 1,7 miljarder till idrottsrörelsen.

År 2009 spelade svenska folket för nästan 41 miljarder kronor. Under 2000-talet har spelandet ökat markant med många olika spelbolag på marknaden. Idag kan i stort sett vem som helst, var som helst och när som helst på dygnet spela.  Omkring 70 procent av Sveriges befolkning har spelat om pengar de senaste åren och 44 procent spelar regelbundet. Det är i hög grad ett folknöje. Vem drömmer inte om att vinna högsta vinsten?

– Utställningen ”Jackpot eller Jackass – Vilken spelartyp är du?” vill belysa ämnet ur ett modernt perspektiv och visa på spelandets samhällsnytta, till exempel bidraget till barn- och ungdomsidrotten, säger Karl Örsan, Riksidrottsmuseet.

De allra flest har ett sunt förhållande till sitt spelande men det finns alltid en liten risk att hamna i ett spelberoende. Trots att de flesta spelen om pengar har en 18-årsgräns, är det inte ovanligt att även unga spelar.

– Vi väjer inte för de svåra frågorna. Här finns Vinnaren och Förloraren, Speldjävulen och Slumpen. Utställningen innehåller inga pekpinnar åt något håll. Snarare vill den få besökaren att reflektera över sina egna attityder till spel om pengar, säger Karl Örsan.

Så vilken spelartyp är du? Jackpot eller Jackass?

Utställningen öppnar för allmänheten lördagen den 30 oktober.

Välkommen på pressvisning onsdag 27 oktober kl 14:00
Riksidrottsmuseet, Djurgårdsbrunnsvägen 26

Vi bjuder på kaffe och macka!

Vänligen, meddela om du/ni kan närvara senast måndag 25 oktober
info@riksidrottsmuseet.rf.se

För ytterligare information om utställningen
Anita Vetro 08-699 60 12, 0703-53 60 12, anita.vetro@rf.se