Rekordstor idrottens dag i Hagaparken

Idrottens dag i Hagaparken, som har prins Daniel som initiativtagare, hålls för fjärde gången den 11 september. I år har idrottssugna barn chansen att prova på närmare femtio idrotter, fler än någonsin tidigare. Några av de idrotter som finns att testa är skateboard, parasport, ridsport och gymnastik.

– Det är mycket glädjande att fler och fler idrottsföreningar vill vara med och bidra till det här smörgåsbordet av svensk idrott. Föreningarna ser nytta i Idrottens dag och vi är mycket tacksamma för den möjlighet de ger besökarna. Jag hoppas först och främst att alla barn får en fantastiskt rolig dag och upptäcker glädjen i att röra på sig och varför inte hittar nya favoritidrotter, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Nytt för i år är att Stockholmsidrotten tar hand om föräldrarna och berättar om deras möjlighet att göra barnen förberedda för att ”idrotta livslångt” genom att tillsammans, genom leken, träna på de motoriska grundfärdigheterna.

Även löparloppet Prins Daniels lopp ser ut att bli rekordstort med runt 1350 barn anmälda. Loppet väntas bli fulltecknat med 1500 barn som alla får medalj för sina kämpainsatser.

Mer information om idrottens dag i Hagaparken

Här kan du anmäla till prins Daniels lopp

Mer information om Stockholmsidrottens aktiviteter under Idrottens dag

Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna