Rena vinnare i årets elitserie

Under hösten kommer hockeyns samtliga elitserieklubbar, i samarbete med Riksidrotts-förbundet, Hockeyligan och Ishockeyförbundet, att göra en gemensam satsning mot doping, för Rena vinnare. Beslutet, som togs i våras på initiativ av elitserieklubbarna, har fått extra aktualitet genom sommarens dopingfall, då en elitseriespelare visade sig ha tagit kosttillskott som innehöll förbjudna medel. Rena vinnare är Riksidrottsförbundets kampanj för att manifestera den svenska idrottsrörelsens klara ställningstagande mot doping. Och för en idrott där vinnaren kan glädjas över en ärlig seger, där förloraren kan känna sig trygg i att ha förlorat i ärlig kamp och där åskådaren kan njuta av idrottsprestationen, förvissad om att den inte är resultatet av förbjudna medel och metoder. Föreningar, aktiva och ledare uppmanas att sluta upp bakom ett upprop med en gemensam symbol, som visar deras avståndstagande från doping. Elitishockeyns satsning kommer att koncentreras kring tre elitserieomgångar i oktober, då budskapet kommer att föras ut på samtliga arenor. Men under hösten kommer också ledare och aktiva, inte minst ungdomsspelare, att utbildas i dopingfrågor. Redan den 15 augusti träffas speciellt utsedda antidopingambassadörer från samtliga elitserieföreningar i Stockholm. Inför och under säsongen kommer dessutom antalet dopingkontroller bland elitseriespelarna att utökas väsentligt. - Dopingmissbruket är en avgörande fråga för hela idrotten, säger Hans Nyberg, Ordförande i Svenska Hockeyligan. Elitserieföreningarna har ett speciellt ansvar i vår roll som förebilder för landets alla ungdomar. Därför är det självklart för oss inom elitishockeyn att ställa upp bakom RF:s kampanj Rena vinnare. För ytterligare information om Rena vinnare kontakta Jan Engström, handläggare RF:s antidopingenhet, tel 070-671 68 53, Bengt Gustafsson, ordf Svenska Hockeyläkarföreningen, tel 070-605 44 60, eller Tommy Boustedt, utvecklingschef Ishockeyförbundet, tel 08-449 04 18. Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik tel: 08-605 61 03 mobil: 070-512 21 62 e-post: fredrik.rodhe@rf.se hemsida: www.rf.se