Riksidrottsförbundet samarbetar med ICA för att sätta unga i rörelse

Riksidrottsförbundet (RF) och ICA inleder idag ett samarbete som handlar om att förbättra möjligheterna samt göra det enklare för barn och ungdomar att hitta till idrotten under fria och spontana former.

Projekten finansieras genom försäljning av Sverigelotten som Folkspel idag distribuerar och säljer via ICA-butiker. De handlar om att göra det enklare för de barn och ungdomar som har svårt att hitta till den traditionella idrotten. Fokus ligger därför på friare former som kanske kan vara ett sätt för dem att hitta sin idrott. Det gemensamma syftet är att med gemensam kraft förbättra barns- och ungdomars hälsa.

– Genom samarbetet med ICA får vi bättre bredd och förutsättningar att nå barn och ungdomar som idag har svårt att hitta till och ta del av föreningsidrotten. Vi tror och hoppas att satsningen får positiva effekter inte bara för barnen utan även för närmiljön där de bor, säger Riksidrottsförbundets generalsekreterare, Birgitta Ljung.

För ICA, som redan idag har ett stort engagemang inom ungdomsidrotten på alla nivåer, betyder samarbetet med RF att företaget kan ge ännu mer konkreta bidrag och även tydliggöra sitt engagemang.

–  ICA vill bidra till hälsa och välbefinnande och göra en skillnad i samhället och för våra kunder. Samarbetet med RF ger oss ytterligare möjligheter att stärka vårt engagemang mellan individer, ungdomsprojekt, föreningar och den lokala ICA-handlaren, säger Håkan Sjöstrand, Marknadsdirektör ICA Sverige.

Sverigelotten säljs och distribueras via Folkspel. Den ökade distributionen, som samarbetet mellan RF, ICA och Folkspel skapar, ökar möjligheterna till att bidra ännu mer till idrotten och föreningslivet.

Birgitta Ljung,
generalsekreterare Riksidrottsförbundet