Samarbete och en miljon kronor ger extra skjuts för jämställd idrott

En jämställd idrott är en överlevnadsfråga för framtidens idrott. Alla ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter på alla nivåer och inom alla idrotter. I ett samarbete med Stadium ges idrotten extra kraft i arbetet för en jämställd idrott tack vare kampanjen ”Fill the Stadium”.

– Satsningen går helt i linje med idrottens intensifierade jämställdhetsarbete och de mål som beslutades vid riksidrottsmötet tidigare i år. Det är fantastiskt att Stadium bidrar med en miljon kronor. Pengarna kommer att kunna ge fördjupad kunskap och inspiration till idrottsledare, aktiva och föräldrar över hela landet, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Sarah Sjöström, Kosovare Asllani, Khaddi Sagnia, Linnea Claeson, Sofia Olson, Emma Stenlöf och Katrin Norén är några av de idrottsstjärnor som medverkar i Stadiums kampanj men som också kommer att på olika sätt turas om att finnas med vid utbildningar och föreläsningar.

– Stadium kommer att skänka en miljon kronor till Riksidrottsförbundet och dess arbete för ökad jämställdhet inom idrotten. Vi tycker att ett aktivt liv är en demokratisk rättighet, därför hoppas vi kunna inspirera fler att engagera sig för ett mer jämställt idrottssverige, säger Stadiums vd Karl Eklöf.

Utbildningsinsatserna kommer att genomföras i samarbete med Riksidrottsförbundets distriktsidrottsförbund som finns över hela landet och når föreningar inom respektive distrikt oavsett idrott.

– Varje dag tar vi ännu ett steg på resan mot en mer nyfiken och välkomnande idrott där alla får chansen att nå sin fulla potential. Med samarbete över idrottsgränser, stöd och hjälp av idrottsstjärnor och extra kraft tillsammans med Stadium når vi många fler och kommer närmare målet, säger Stefan Bergh.

Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna
anna.setzman@rf.se