Skattekrav hotar idrotten

- Om skattemyndigheten får rätt i Café Opera-ärendet innebär det ett hårt slag mot hela idrottsrörelsen, både stora och små föreningar. Det säger Jerker Löfgren, ordförande i Riksidrottsförbundets juridiska kommitté, med anledning av att skattemyndigheten i Stockholm kräver fotbollsföreningen Café Opera på sammanlagt 1,4 miljoner kr i uteblivna skatter för tv-avtal och bingoverksamhet. Skattemyndighetens krav är ett resultat av den s k Helsingborgsdomen för tre år sedan, då Helsingborgs IF tvingades betala skatt för reklam- och sponsorintäkter från ett helägt aktiebolag. Enligt Regeringsrätten försvinner den ideella föreningens skattefrihet om en verksamhet faktiskt bedrivs av någon annan, oavsett om denna fristående part ligger nära föreningen. I det nu aktuella ärendet handlar det om att Cafe Opera överlåtit TV-rättigheterna till Svenska Fotbollförbundet och bingoverksamheten till en fristående bingoallians. - Att förbunden hanterar TV-rättigheter och sedan fördelar pengarna till berörda föreningar är ett system som fungerat inom hela idrotten i många år, utan att skattemyndigheterna haft några synpunkter. Och bingoallianser är ju ett vanligt sätt att organisera verksamheten, inte minst för mindre föreningar med en bred ungdomsverksamhet, kommenterar Jerker Löfgren. - Att lägga över verksamheten på en tredje part behöver inte alls betyda att den är mer kommersiell, utan är i de flesta fall en praktisk lösning för att organisera ett samarbete mellan flera föreningar. Pengarna går sedan tillbaka till den föreningsverksamheten. Utslaget i Café Opera-ärendet är bara ytterligare ett exempel på idrottsföreningarnas komplicerade skattesituation. Det var dessa komplikationer som ledde fram till att RF, efter en egen utredning som presenterades på RF-stämman i maj, krävde att regeringen skulle tillsätta en parlamentarisk utredning för att se över situationen. En sådan utredning håller nu på att tillsättas. - Därför är det än mer anmärkningsvärt att skattemyndigheten slår till nu - man tycker att de kunde ha avvaktat utredningen, menar Jerker Löfgren. Det verkar som om de velat testa ett pilotfall. Café Opera kommer naturligtvis att överklaga skattemyndighetens utslag till Länsrätten. Hela idrottsrörelsen kommer att följa utvecklingen med stort intresse. Det är mycket pengar som står på spel. För ytterligare kommentarer kontakta Jerker Löfgren, 070-46 92 23. För mer information kontakta Thomas Karlsson, skattejurist på RF, tel 08-605 61 32. Fredrik Rodhe Informatör, idrottspolitik Riksidrottsförbundet Idrottens Hus, 123 87 Farsta Telefon: 08-605 61 03 Mobil: 070-512 21 62 Fax: 08-94 81 84 E-post: fredrik.rodhe@rf.se Hemsida: www.rf.se

• Brott, juridik, rättsfrågor