SM-veckan sommar till Halmstad- igen

Halmstad kommer ännu en gång att arrangera idrottsfesten SM-veckan. Det står klart efter att Riksidrottsförbundet och SVT beslutat att utse Halmstad som värdstad för SM-veckan sommar 2013. Och redan nu finns både simning och friidrott med på programmet.  Riksidrottsförbundet går nu också ut och söker värdstad för SM-veckan sommar 2014 och 2015.

Succén SM-veckan växer för varje år och intresset är stort bland städer som vill arrangera idrottsfesten. I kampen om SM-veckan sommar 2013 blev det sommarstaden Halmstad som drog det längsta strået och kan återigen titulera sig värdstad för SM-veckan.

-  Den SM-vecka som Halmstad stod värd för i somras blev verkligen den fina idrottsfest vi hade hoppats på. Halmstad visade sin styrka i att arrangera ett evenemang där hänsyn måste tas till många olika idrotter. Därför känns det bra att ge Halmstad förtroendet igen, säger Erik Strand, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

- Halmstad gjorde ett väldigt bra jobb i somras och med erfarenheterna från den veckan i bagaget är jag övertygad om att arrangemanget 2013 kommer att bli ännu bättre. Därför känns valet av Halmstad tryggt, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare.

Under vecka 27, 2013 kommer Halmstad att fyllas med stjärnor från många olika idrotter, stora som små.  Lag-SM i friidrott kommer finnas med på programmet och preliminärt är också simning klara för SM-veckan sommar 2013.

-  Vi i Halmstad tycker det är jätteroligt att SM-veckan sommar förläggs ytterligare en gång hos oss. All den feedback vi fått från idrotterna, föreningarna, Halmstadborna och politikerna efter sommarens arrangemang har varit positiva. Det är också mycket glädjande att beslutet tas redan nu, då kan vi tillsammans med alla inbladade i god tid, planera ännu bättre för att utveckla både SM-veckan och arenorna för bästa resultat, säger Johan F Lundberg, vd, Halmstad & co.

SM-veckan växer för varje år. När den första SM-veckan sommar arrangerades 2009 i Malmö var det 11 idrotter som skulle som kora sina mästare och sommaren 2010, också det i Malmö, var det 14 idrotter.  I somras i Halmstad, slog SM-veckan rekord, med 20 idrotter på programmet.

I samband med att Riksidrottsförbundet offentliggör värdstaden för SM-veckan sommar 2013, bjuds samtliga kommuner in att ansöka om att bli värdstad för SM-veckan sommar 2014 och 2015.

-   Vår erfarenhet säger att värdstadens möjligheter att göra nödvändiga anpassningar av ytor och arenor ökar om staden vet att de kommer ha SM-veckan två år i rad. Redan nu är intresset är stort och förfrågningarna många, säger Erik Strand.

Beslut om värdstad för SM-veckan sommar 2014 och 2015 beräknas kunna ges senast i juni nästa år.

SM-veckan vinter 2012 arrangeras i Östersund 24-29 januari. Sommar 2012 blir det ingen SM-vecka på grund av OS i London.  Under 2013 arrangeras SM-veckan vinter i Falun (vecka 5) och SM-veckan sommar i Halmstad (vecka 27).

Erik Strand
Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet
0733- 92 98 00

Camilla Hagman
Marknadschef, Riksidrottsförbundet
070- 666 62 25

Johan F Lundberg
Halmstad & co

Ulf Nilsson
Projektledare SVT

• riksidrottsförbundet
  • sm-veckan
  • svenska mästerskap
  • sveriges television
  • simning
  • friidrott

SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter. SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. SM-veckan är öppen för de 69 specialidrottsförbund (SF) som är medlemmar i RF.