Svensk Antidoping på plats under SM-veckan

Svensk Antidoping genomför ett stort antal dopingkontroller under SM-veckan i Sundsvall. Samtidigt finns personal på plats för att svara på frågor och visa hur tester går till. Det går också att testa kunskaper om doping och vinna priser, bland annat signerade kläder som Michel Tornéus och Charlotte Kalla burit.

– Dopingtester är i dag mer strategiska och riktar sig mer och mer mot att fånga de riktiga fuskarna. Men många dopingfall sker på grund av bristande kunskaper om dopingregler vilket gör det viktigt för oss att nå aktiva, ledare och föräldrar med information. SM-veckan är ett bra tillfälle där vi kan utföra kontroller, synliggöra vårt arbete, höja kunskapsnivån och sprida budskapet om att idrotten ska vara fri från doping. säger Jan Engström, kontrollansvarig Svensk Antidoping.

En del av antidopingarbetet är insamling och analyser av steroidprofiler som görs i ett unikt samarbete med de nordiska länderna. Ett arbete som också fått mycket beröm av WADA (World Anti-Doping Agency). Ansvarig för analyser och utvärdering av alla steroidprofiler är Jenny Schulze, som verkar som Nordic Passport Management Unit Manager.

Svensk Antidoping samarbetar under SM-veckan med Västernorrlands idrottsförbund som arrangerar prova på aktiviteter och kostnadsfria föreläsningar. Torsdag 2 juli klockan 13.30 föreläser Johan Öhman om självbild, kroppsideal, kosttillskott och doping.

Fler än 200 nya svenska mästare koras under SM-veckan i Sundsvall.

Svensk Antidopings arbete under SM-veckan

Föreläsningar under SM-veckan som arrangeras av Västernorrlands idrottsförbund/SISU Idrottsutbildarna http://visitsundsvall.se/wp-content/uploads/2015/04/forelasningar_sm_veckan.pdf

Det nordiska samarbetet med steroidprofilerhttp://www.rf.se/Allanyheter/2014/Uniktnordisktsamarbetegerstorremojlighetatthittafuskare/

SM-veckan i Sundsvallhttp://www.rf.se/Arbetsrum/SM-veckansommar/