Svensk Idrott ­har fått ett namn

På måndag den 12 september lanseras varumärket Svensk Idrott. Målsättningen är att skapa kännedom om Svensk Idrott, dess värderingar och lyfta fram alla insatser, prestationer, kämpaglöd och det enorma engagemang, som finns i 20 000 föreningar runtom i landet.

Varje dag, året runt, uträttas stora små bragder av Svensk Idrotts medlemmar. Allt från föräldrar som frostiga morgnar till sena kvällar skjutsar sina barn till träning, tävling eller match, materialare som tvättar en oändlig mängd matchtröjor, tränare som med ett outtömligt engagemang ger barn och ungdomar möjlighet att utvecklas, vaktmästare som lagar och fixar, styrelsen som brottas med både problem och möjligheter, till idrottarens egen vilja att hela tiden utmana sig själv. Allt i en verksamhet som bygger på idrotten gemensamma värdegrund: demokrati och delaktighet, glädje och gemenskap, rent spel och allas rätt att vara med. Det är just det som är Svensk Idrott och som skapar en idrott i världsklass.

Svensk Idrott är samlingsnamnet för specialidrottsförbund, föreningar och mer än tre miljoner medlemmar. Men viktigast av allt – det är summan av de stora små bragder de utför varje dag.

Bakgrunden till varumärket Svensk Idrott är ett beslut på Riksidrottsförbundets stämma 2009.

- Stämman beslutade att Svensk Idrott ska vara det samlingsnamn vi ska använda när vi vill tala med en enad röst och agera gemensamt i viktiga frågor som rör hela idrottsrörelsen, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Lanseringen av Svensk Idrott kommer att gå brett i TV och print samt integreras med en webbplats www.svenskidrott.se där man kan lyfta fram och synliggöra bragderna i sin förening eller sitt förbund.

- Svensk Idrott är främst 20 000 idrottsföreningar och deras medlemmar. Det görs en oändlig mängd fantastiska insatser, varje dag, året runt. Nu finns äntligen en bra möjlighet att synliggöra och hylla alla dessa stora små bragder på www.svenskidrott.se, säger Karin Mattsson Weijber.

Karin Mattsson Weijber
Ordförande Riksidrottsförbundet

Camilla Hagman
Marknadschef Riksidrottsförbundet