Tre universitet kan bli Sveriges första Riksidrottsuniversitet

Umeå Universitet, Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH)/Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Göteborgs Universitet/Chalmers får möjlighet att bli Riksidrottsuniversitet från och med hösten 2015 efter ett beslut i Riksidrottsstyrelsen, RS. Akademisk tränarexamen, anpassade studier för elitidrottare och praktiknära forskning ska bidra till bättre utbildade tränare, högre kvalitet på träningar, bättre stöd till aktiva och förhoppningsvis fler medaljer i internationella mästerskap.

För att stärka svensk idrotts internationella konkurrenskraft och möjliggöra elitidrott i kombination med akademiska studier arbetar Riksidrottsförbundet sedan 2011 för att starta så kallade Riksidrottsuniversitet, RIU. Umeå Universitet, Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH)/Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Göteborgs Universitet/Chalmers får möjlighet att leda utvecklingen med start 2015.

– Närmast väntar nu dialoger med universiteten för att diskutera hur vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för aktiva och tränare, förklarar Peter Mattsson, idrottschef på Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har samverkat med specialidrottsförbund, universitet och högskolor, Sveriges Olympiska Kommitté och distriktsidrottsförbund för att skapa en modell där utbildning och elitsatsning kan kombineras för både tränare och aktiva. Genom detta ska också möjligheterna till praktiknära idrottsforskning, forskning i direkt samverkan med idrottare, stärkas. Det skapar förutsättningar för idrottsrörelsen att närma sig den akademiska miljön.

Förutom Riksidrottsuniversiteten får många möjlighet att anpassa sina studier för att kombinera dem med elitidrott på idrottsvänliga lärosäten, IVL. Här ryms också de särskilda intressen som enskilda Specialidrottsförbund har vad gäller geografisk placering och akademisk inriktning och profilering. Båda formerna blir en viktig del i utvecklingen av svensk idrott.

– På sikt kommer detta stärka och utveckla svensk idrott. Vi vill också ge Sveriges elitidrottare ökade möjligheter att kombinera akademiska studier med idrott så att de har en annan karriär att fokusera på när elitidrottskarriären är över, säger Peter Mattsson, idrottschef på Riksidrottsförbundet.

Elva universitet och högskolor har anmält intresse att bli certifierade RIU. Ännu flera kan tänka sig att vara så kallade idrottsvänliga lärosäten. Mittuniversitetet, Högskolan Dalarna, Linnéuniversitetet, Högskolan Halmstad, Malmö Högskola, Linköpings Universitet, Örebro universitet, Karlstad universitet, Högskolan Jönköping, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Teologiska högskolan och Uppsala universitet erbjuds istället för certifiering som RIU att få ställning som Idrottsvänligt lärosäte, IVL.

Mer om elitidrott och utbildning

Peter Mattsson
Idrottschef på Riksidrottsförbundet
Tel: 08-699 60 60, 070-615 05 71