Vad är idrotten värd?

Det statliga stödet blir allt viktigare för idrottsföreningarna, samtidigt som idrottsrörelsen ska konkurrera med andra samhällsområden om pengarna. Ställer samhället upp när Svenska Spels miljarder försvinner? Och klarar politikerna av ett "stabilt och förutsägbart stöd" på dagens nivå till idrotten i finanskrisens spår? Vad är idrotten värd?

Välkommen till Riksidrottsförbundets seminarium i Almedalen "Idrotten är guld värd - oavsett konjunktur". Ordförande Karin Mattsson Weijber presenterar undersökningen "Var ska vi ta't? En studie av idrottsföreningarnas ekonomiska situation våren 2009" .Frågan ska sedan debatteras med representanter från båda politiska blocken, sponsorer och idrottsledare. Moderator är Lennart Ekdal, programledare för Debatt på TV 4.

- Den ekonomiska krisen märks även i idrotten, frågan är i vilken omfattning. Därför har vi gjort en undersökning och frågat över 500 föreningar hur deras ekonomiska situation ser ut idag, hur de ser på framtiden och vilka pengar som utgör grunden för deras verksamhet, säger Karin Mattsson Weijber.

Undersökningen delas ut på plats i Almedalen och publiceras under onsdagen på rf.se.

Innan seminariet bjuder vi in dig att komma igång med en cirka 3 kilometer lång promenad, tillsammans med experterna från Gång- och Vandrarförbundet. Vandringen går längsmed Visbys ringmur. Samling vid Kruttornet. Riksidrottsförbundet, Gotlands Idrottsförbund och Gång- och Vandrarförbundet serverar frukost efter avslutad vandring.

Idrotten är guld värd - oavsett konjunktur
När: Onsdag 1 juli, kl. 10.00
Var: Bryggarsalen på Strand Hotel

Helena Björck
Press- och medieansvarig
Riksidrottsförbundet

Onsdagen den 1 juli arrangerar Riksidrottsförbundet tillsammans med nio idrottsförbund Idrottens dag. Från 10.00 till 17.00 arrangerar förbunden seminarier på Strand Hotel och på Högskolan, och prova på-aktiviteter i Almedalsparken.

Läs mer på www.rf.se/almedalen

• seminarium