Rekordstor efterfrågan på nyproduktion i Uppsala

Under februari månad har Riksmäklaren sålt rekordmånga tomter och bostäder i det nya området Lindbacken, som håller på att växa upp strax öster om Uppsala.Det nya området har blivit mycket populärt för de som vill bo nära staden, men samtidigt i en naturlig familjemiljö.

– Då det totala utbudet av begagnade bostäder på marknaden är mindre än tidigare, så blir trycket stort på den nyproduktion vi säljer, säger Jenny Ceder på Riksmäklaren. När det gäller Lindbacken, så kan vi dessutom se att intresset hela tiden ökar, i takt med att området växer fram.

Den nya stadsdelen kommer, när den är färdigbyggd, att inrymma ca 850 bostäder. Riksmäklaren är det mäklarföretag som har huvudansvaret för försäljningen i Lindbacken och har hittills sålt ca 250 objekt i området. Under februari har ytterligare 35 tomter, med ett mycket bra läge i Lindbacken, släppts till försäljning.De gick åt i rasande takt, med 22 avtal skrivna på bara ett par veckor.

– Tomterna är inte knutna till någon husleverantör, så här finns möjlighet att välja fritt bland leverantörerna på marknaden, berättar Jenny.

En viktig tanke med planeringen av Lindbacken, var att det ska finnas flera olika boendealternativ. Därför säljs såväl tomter som man relativt fritt kan bebygga själv, som nyckelfärdiga hus och bostadsrättsradhus.

Även när det gäller bostadsrätterna har trycket varit enormt de senaste veckorna. I Brf Bergmyntan, som säljstartades vid årsskiftet, finns endast 4 av totalt 17 radhus kvar. När Riksmäklaren den 3 mars startar försäljningen av ytterligare en bostadsrättsförening i området, Brf Lindhagen 1, räknar Jenny med ett lika stort intresse. – Det är jättefina stenhus i två plan, som många spekulanter har väntat länge på, så de lär nog gå åt i samma takt de också.

• nyproduktion
  • tomter
  • fastighetsmäklare
  • bostadsmarknad
  • lindbacken
  • mäklare
  • riksmäklaren

• Uppsala

RIksmäklaren i Uppsala har funnits i 40 år och vi har alltid haft som idé att hjälpa människor i alla delar av Uppsala. Alla kunder är lika viktiga, oavsett vilken livssituation de befinner sig i eller vilket område de bor i. Vi är Mäklaren genom livet!

Mikael Gustafsson

Presskontakt Kontorschef 0768-800011