RingUp:s nya logga illustrerar partnerskap

RingUp-kedjan har fått ny logotype och ny grafisk profil.

-Vi vill illustrera det vi står för; samarbete, samförstånd, förtroende och framförallt partnerskap, säger RingUp:s kedjeledare Mikael Johnsson.

RingUp-kedjan startade 1989 och har i dag ett 60-tal anslutna medlemsföretag. Sedan starten har loggan bytts fyra gånger. Den senaste har hängt med i 18 år.

-Telekombranschen har förändrats mycket de senaste åren och därför kände vi att förra loggan och den grafiska profilen inte längre var illustrativ för hur vi själva ser på oss. Vi behövde något som syns, som sticker ut och som speglar den moderna, kompetenta och seriösa leverantör av kommunikation som vi är, fortsätter Mikael Johnsson.

Han berättar vidare att RingUp-kedjan går som tåget. Fler medlemsföretag tillkommer samtidigt som försäljningen ökar.

-Nu har vi en grafisk profil som illustrerar framtidstro och som tar vårt varumärke in i framtiden.

I stället för fyra rutor som illustrerade lika många sätt att kommunicera, ser den nya loggan ut som två u:n som går in i varandra. Sett ovanifrån får man känslan av två människor i tätt samspråk, eller en omfamning om man så vill.

-Vår affärsidé bygger på partnerskap. Det bygger i sin tur på samarbete, samförstånd och förtroende, vilket loggan ska spegla.

När RingUp bestämt sig för att skaffa en ny grafisk profil utlyste företaget en tävling där olika reklambyråer bjöds in. Vinnare blev IK Stockholm och vd Daniel Hofmann förklarar hur man tänkte kring det grafiska upplägget för telekomkedjan

-Namnet RingUp visar vilken värld de är i så den delen behövde vi inte förklara i loggan. Vi fokuserade därför på den strategiska kommunikationen med partnerskap, rådgivning och dialog mellan människor. De två stilistiska människorna utgör den visuella symboliken för mötet med kunden. Nu jobbar vi vidare med grafiska profilen tillsammans med RingUp-gänget, vilket också bygger på samma värden som loggan illustrerar.

För mer information, kontakta Mikael Johnsson, kedjeledare på RingUp, tel: 0480-584 53. Daniel Hofmann, IK Stockholm, tel: 0708-43 29 88.

• Telekom

Information om RingUp
Varumärket RingUp ägs av Electra Gruppen AB (publ) som driver butikskedjor för hemelektronik- och telekomprodukter. Electra Gruppen AB (publ) äger kedjornas namn och koncept, medan butikerna ägs av lokala entreprenörer. Läs mer om RingUp på www.ringup.se

Kontaktperson RingUp:
Mikael Johnsson, kedjeledare.