Nya vägar skapar Life Science jobb i Sverige

I snart ett år har mindre bioteknikföretag varit välkomna att flytta in i AZ BioVentureHub, en inkubatormiljö i hjärtat av AstraZenecas forskningsanläggning i Mölndal. Nu blir SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut strategisk partner i hubben.

Konceptet med en inkubatormiljö inne på AstraZeneca har börjat bra. Hittills har fem mindre bioteknikföretag etablerat sig och delar kontor, labbutrymmen, infrastruktur och kompetens inom forskning och utveckling med AstraZeneca. När BioVentureHub tar nästa steg, med hjälp av extern finansiering från bland andra innovationsmyndigheten Vinnova på 60 miljoner, är SP med som strategiska partner.

Som forskningsinstitut bidrar SP med kompetens inom kemisk process- och farmaceutisk utveckling för att stärka företagens innovations- och utvecklingsprocesser. I steg två tillkommer även Gothia Forum, Västra Götalandsregionens satsning på klinisk forskning, som strategisk partner för att på samma sätt som SP erbjuda sin kompetens och infrastruktur.

Små- och medelstora företag inom Life Science som behöver tillgång till forskningsinfrastruktur de själva inte har resurser att utveckla/äga, har stor nytta av BioVentureHub.

Ett av företagen, Vivolux, var på vippen att flytta all sin verksamhet från Uppsala till USA förra året men fick kontakt med BioVentureHub och flyttade huvuddelen av sin verksamhet dit i stället eftersom man ansåg att förutsättningarna att utveckla företaget var bättre där. Ett annat, Vicore Pharma, vittnar om att hubben varit avgörande för deras möjlighet att utvecklas.

Kontakt:
Krim Talia